fredag 16. oktober 2015

Dag 16 - 1970-1975 - The Wicker Man (1973)





Dagens film er den britiske filmen The Wicker Man fra 1973. Filmen er regissert av Robin Hardy og har Britt Ekland, Edward Woodward og Sir Christopher Lee i hovedrollene.


Synopsis: Politimannen Sgt. Howie kommer til en øy utenfor Skottland for å etterforske ungjenta May Morrisons forsvinning. Til hans fortvilelse gir lokalbefolkningen inntrykk av å aldri ha hørt om jenta, men når Sgt. Howie begynner å grave dypere oppdagere han at lokalbefolkningen med vilje jobber imot ham og at de bindes sammen av en litt spesiell overbevisning.


Trailer

Dette viser seg nå å være dag to på rad med Sir Christopher Lee i hovedrollen og dag nummer tre på rad med britisk film, og jeg klager ikke for å si det sånn. 

 
Jeg har allerede sett og omtalt den «uoffisielle» oppfølgeren til denne filmen nemlig «Wicker Tree» i 2013 (Link: http://oktoberfilmfestival.blogspot.no/2013/10/dag-28-wicker-tree.html) noe som kanskje blir litt feil rekkefølge. Men men, ikke mye å få gjort med det nå to år senere. 

 
Denne gangen har jeg valgt å se «Final Cut» utgaven istedet for «Theatrical cut», men desverre er det såpass lenges siden jeg sist så filmen, så jeg kan ikke beskrive forskjellene men de kan finnes her for de som er ekstra interessert. (http://www.movie-censorship.com/report.php?ID=970551)


Dette er nok en film man burde sett på Blu-Ray, men min 3-Disk spesialutgave får holde enn så lenge. Der følger faktisk også det glimrende soundtracket til filmen med.



Sir Christopher Lee har ikke hovedrollen her, men han stjeler det meste av showet i mine øyne og er ene og alene verdt å se filmen for. Edward Woodward gjør såklart også en veldig god tolkning av Sergeant Howie her og det er vanskelig å se for seg noen andre i den rollen (selv om jeg personlig kunne vært interresert i å sett hvordan Peter Cushing hadde tolket rollen. Men i tilegg så har man jo Sveriges egne Britt Ekland i rollen som Willow, samt at Ingrid Pitt også titter innom for de som liker å ha noen pene damer med i filmene de ser. :)



Filmen kan kanskje for noen virke litt treg i starten, men for oss som liker en god oppbyggende historie er dette flotte saker. Men filmen får opp farten etterhvert og har en av de beste sluttscenene i filmhistorien. 

 
Det ble i 2006 laget en remake av filmen, da med Neil LaBute i regissørstolen og Ellen Burstyn og Nicolas Gage i hovedrollene. Jeg er sikkert i mindretall angående akkurat dette, men dette er nok den mest elendige og bortkastede remaken jeg har sett i hele mitt liv og for de som ikke har sett den vil jeg faktisk sterkt anbefale å rett og slett la være. 

 
De artige gutta i AttackOfTheKillerKast har forøvrig laget en podcast vedrørende denne filmen og  remaken som er verdt å sjekke ut. Den kan dere finne her: http://attackofthekillerkast.com/episode-30-original-vs-remake-the-wicker-man/

 
The Wicker Man er en glimrende britisk psykologisk thriller som er et absolutt must-have for alle skrekkfans. 

 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar