søndag 25. oktober 2015

Dag 25 - 2003-2006 - The Descent (2005)

 

Dagens film er den britiske filmen The Descent fra 2005. Filmen er regissert av Neil Marshall og har Alex Reid, Natalie Mendoza og Shauna Macdonald i hovedrollene.


Synopsis: En jentegjeng bestemmer seg for å utforske et stort nett av grotter under jorden, langt nede i fjellene og ting går aldeles galt. De seks jentene våger litt for mye når de plutselig er fanget langt nede i mørket. En stor stein faller og blokkerer alle utveier. På desperat leting etter tunneler og utveier opplever de noe enda verre.
 

Trailer

Dette er en film jeg var helt sikker på at jeg hadde omtalt her i løpet av de 6 tidligere årene jeg har drevet med dette her, men tydeligvis ikke. 

 
The Descent var en stor overraskelse når jeg så den for første gang i 2005. Det var da lenge siden jeg hadde blitt såpass skremt av en film. 10 år senere er ikke effektene like stor, men filmen er fortsatt rasende god og med en virkelig glimrende stemning. 

 
Neil Marshall bør være et kjent navn for fans av britisk skrekk. Han har ikke laget mange filmene, men Dog Soldiers er en film som jeg regner med de fleste har fått med seg. I tilegg ha han laget filmene Doomsday fra 2009 og Centurion fra 2010. De siste årene har han regissert noen av episodene av velkjente tv serier som Game Of Thrones, Hanibal og Constantine.

 
Noe som virkelig overasket meg når jeg satt meg litt mer inn i produksjonen av filmen var at filmen faktisk kun var skutt i Pinewood Studios i England på kulisser laget av produksjons designer Simon Bowles og ikke ute på virkelige huler som jeg originalt trodde. Da snakker man gode kulisser.
Hovedgrunnene til dette var at de mente det var for risikabelt å spille inn senene i virkelige huler, samt at det ville bli mye mer tid krevende å filme ute på lokasjoner.


Oppfølgeren The Descent: Part 2 kom ut i 2009 og er ingen elendig oppfølger, men den mangler den skremmende stemningen fra den første filmen i mine øyne. I tillegg er avslutningen på filmen dessverre heller svak, men den bør sees om ikke annet for å få fullført historien, seiden filmene på mange måter henger sammen. 


 
Det er også forfriskende å se en film som primært har med kun kvinnelige skuespillere, noe som er ganske sjeldent nå om dagen. Nå er det få skrekkfilmer som har sterke kvinnelige hovedkarakterer, og de fleste kvinnene blir enten raskt tatt livet av eller er med for å kle av seg fortest mulig. Etter denne paragrafen bør jeg forøvrig kanskje begynne å kalle meg for Ottar-Bjørn :) 

 
Men spøk til side, dette er en glimende klaustrofobisk skrekkfilm med meget gode skuespillerprestasjoner, gode «bi-karakterer» og som før nevnt en virkelig skremmende stemning. Nå hjelper det sikkert på litt å ha klaustrofobi og være mørkredd slik jeg er også. 


Alt i alt glimrende saker og vel anbefalt. 

 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar