fredag 30. oktober 2015

Dag 30 - 2014 - A Girl Walks Home Alone at Night (2014)


Dagens film er den iranske filmen A Girl Walks Home Alone At Night (Eller دختری در شب تنها به خانه می‌ som den heter på persisk) fra 2014. Filmen er regissert av Ana Lily Amirpour og har Arash Marandi, Dominic Rains og Marshall Manesh i hovedrollene.


Synopsis: Merkelige hendelser oppstår i Bad City. Dem iranske spøkelsesbyen som er hjem for prostituerte, junkier og andre stakkarslige sjeler. Her vandrer også en ensom vampyr rundt og forfølger byens hjelpeløse innbyggere. Men når gutt møter jente oppstår en uventet kjærlighetshistorie, en blodrød en.

Trailer

Når jeg startet å skrive her i Oktober 2009 hadde jeg ikke regnet med at jeg en dag i 2015 kom til å anmelde noe så eksotisk som en Iransk skrekkfilm, men i dag har altså den dagen kommet. Eller, strengt talt så er filmen amerikansk, men siden regissør og manusforfatter Ana Lily Amirpour er Iransk og språket som snakkes er Persisk så føles den iallfall Iransk. 

 
A Girl Walks Home Alone at Night er nok den filmen jeg har gledet meg mest til å se og samtidig også den jeg var mest spent på. Det vil si i tillegg til filmen som vil bli sett i morgen som jeg også har sett frem til å få mulighet til å se. 

 
I og med at denne filmen i praksis er en Iransk film så får man ta å anbefale et par Iranske filmer som både jeg og forhåpentligvis andre bør få med seg. 

 
Den eneste Iranske filmen jeg har sett er «Jodaeiye Nader az Simin» som faktisk ligger godt inne på IMDB sin Top-250 liste. Andre filmer jeg har fått anbefalt er «Darbareye Elly», «Le passé», «Ta'm e guilass» og «Zamani barayé masti asbha». Så da får man forsøke å gå til anskaffelse av et par av de.

 

Filmen har også en kvinnelig regissør, noe som heller ikke er så veldig vanlig innefor skrekk sjangeren. Regissør Ana Lily Amirpour har faktisk en rolle selv i filmen, for hun spiller «Shirin» (omtalt som Skeleton Partygirl i rulleteksten) som er jenta med skjelett sminken på festen. 

 
 
Filmen er litt vanskelig å plassere i en spesifikk sjanger for det er på mange måter en god blanding av skrekk, drama, og faktisk komedie, med en liten klype romantikk slengt inn i mixen. Filmen har nydelig kinematografi og det er gøy å se at det fortsatt er folk som lager film i sort-hvit og vet å benytte seg av det virkemidlet også i 2015. 


 
A Girl Walks Home Alone At Night er i mine øyne mer en visuelt pen dramafilm, enn en hardbarka skrekkfilm, men en film vel verdt å sjekke ut, om ikke annet for å se litt annet en mainstreamtitlene som kommer ut nå om dagen. 


 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar