torsdag 22. oktober 2015

Dag 22 - 1993-1996 - Trauma (1993)


Dagens film er den italienske filmen Trauma fra 1993. Filmen er regissert av Dario Argento og har Frederic Forrest, Piper Laurie og Asia Argento i hovedrollene.


Synopsis: En ung mann forsøker å hjelpe en europeisk jente med å rømme fra et sykehus. Jenta har nemlig sett en seriemorder ta livet av sine foreldre, og de må førsøke å finne morderen før han finner dem.

Trailer:

Trauma var en film jeg faktisk ikke husket noe som helst av før jeg satte den i spilleren i dag og etter å ha sjekket IMDB siden til filmen, så jeg at jeg heller ikke hadde gitt den noen karakter på websiden. Noe som jeg i grunn syntes var rart for dette har jeg gjort på absolutt alle filmer jeg har sett siden 2004. 



Etter nå å ha sett filmen så forstår jeg hvorfor filmen ikke hadde fått noen karakter, og det var rett og slett fodi jeg faktisk aldri hadde sett den før, noe som overasket meg veldig. Men det å kunne se en Argento film man aldri har sett før må vel (som regel) sies å være en god opplevelse. 

 
Selv om jeg egentlig ikke liker å innrømme det, så var i grunn karrieren til Dario Argento på god vei nedover i det vi duppet inn på 1990-tallet. Men misforstå meg rett, han har laget gode filmer også på 90 og 2000-tallet, men ikke på samme nivå som han 1970 og 80-talls filmer dessverre. 

 
Argento har igjen puttet sin favorittskuespillerinne, nemlig sin datter Asia i hovedrollen, og hun gjør en helt ok jobb her med tanke på at hun kun var 16 år når hun spilte i filmen. Karakteren hun spiller i filmen er visstnok løst basert på hennes halvsøster Anna, som slet med anoreksia. Anna døde tragisk nok like før filmen ble gitt ut i en motorsykkelulykke. 

 
Dette var faktisk Argento sin første amerikansk produserte film og hadde et budsjett på rundt 7 millioner dollar. 


 
Dario ønsket opprinnelig å få Goblin til å lage film-musikken til denne filmen, men de amerikanske produsentene ønsket seg litt mer amerikansk lyd på filmen og dermed ble Pino Doaggio valgt til å lage film musikken istedet. 

 
Spesial-effekt mesteren Tom Savine ble huket inn for å lage Gore og sminke effektene til filmen. Han laget forresten mordvåpenet som blir brukt i filmen helt fra scratch og helt på egen hånd. Savini desgnet mange effekter til filmen, men Argento byttet underveis i filmen litt mening og ønsket å minimere blod og gørr effektene i filmen for isteden å fokusere på spenning og stemning isteden. 

 

Jeg har hørt at andre har omtalt filmen som en «amerikansk» versjon av en Argento-film og dette er noe jeg kan henge meg litt på. Filmen mangler mange av elementene som vi forbinder med en god Argento film. Borte er de gode lyseffektene, det gode kameraarbeidet, den underholdende musikken og generell stemningen av hans Italienske produksjoner. Men på den annen side er jo dette en film er laget for det amerikanske markedet og av amerikanske penger, så det er kanskje ikke så veldig rart. 

 
Trauma er langt fra Argento sin beste film, men heller ikke av hans dårligste (som i mine øyne er Dracula 3D). Er man fan av Argento er denne helt klart en film å få med seg, men den er nok mer underholdende for «oss» enn for den almene mannen i gata. 

 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar