fredag 23. oktober 2015

Dag 23 - 1996-2000 - The Last Broadcast (1998)


 Dagens film er den amerikanske filmen The Last Broadcast fra 1998. Filmen er regissert av Stefan Avalos og Lance Weiler og har Stefan Avalos, Jim Seward, David Beard i hovedrollene.


Synopsis: Et tv-program foretar en live sending for å forsøke å finne den beryktede Jersey-djevelen. Men kun en av de overlever og blir dømt for mordet på sin arbeidspartner. 
 

Trailer:

The Last Broadcast var en av foregangsfilmene innenfor «lost-footage» sjangeren, selv om den ble totalt overskyggget i 1998 på grunn av at The Blair Witch Project ble gitt ut året etter. 

 
The Blair Witch Project ble ble forøvrig sett og anmeldt i startåret for Festivalen i 2009. Link Her: http://oktoberfilmfestival.blogspot.no/2009/10/dag-23-23-oktober-blair-witch-project.htm

 
Denne filmen er forøvrig også sagt å være den første heldigitale filmer, med andre ord den første filmen som var filmet, editert og vist helt digitalt. Om dette stemmer eller ikke har jeg ikke noen gveldig gode kilder på, men det ville ikke overaske meg. 


 

Filmen ble en hit når den kom og tjente inn godt med penger. I og med at den kun hadde et budsjett på rundt 10 000 dollar, og spilte inn over 5,5 millioner må det sies å være imponerende saker. Men igjen blir den overskygget av storebror Blair Witch som hadde det doble budsjettet på litt over 20 000 dollar, men som da igjen spilte inn rundt 248 millioner dollar og er vel så vidt jeg vet den mest innbringende filmen noensinne sånn prosentmessing. 



Filmen er dessverre litt treg, for det er ikke veldig mye som skjer underveis i filmen. Det er mye intervjuer og reportasjer for å sette opp scenarioet som foregår igjennom filmen, og jeg syntes ikke at det helt fungerer. Skal man først legge opp til at innholdet i filmen skal ligne en dokumentar, så kan man ikke virre rundt med kameraet i ett sett, og ikke klarer å stille fokus for eksempel. For å sammenligne med storebror nok en gang, så fungerer det i den filmen, siden det her skal være snakk om tre uerfarne filmmakere som går rundt ute i skogen, og ikke proffe kamerafolk. 


 
Filmen varer kun i 86 minutter, men alikevel så klarer de å gjenta seg selv alt for mye i løpet av denne spilletiden. 911-samtalen blir gjenttat tre ganger i løpet av 86 minutter og «fortelleren» har også en tendes til å repeterer og repetere ting i den utrolig monotone stemmen. 


Uten å røpe i noe som helst så må jeg si at slutten på filmen er ganske irriterende. Den ødelegger på mange måter hele filmen (iallfall for min del) og de burde helt klart å funnet en annen måte å avslutte filmen på i mine øyne. 

 
Heller skuffende greier i min bok, og jeg likte den faktisk enda dårligere denne gangen når jeg så den, enn når jeg så den for rundt 10 år siden. Så om man ønsker en eldre found footage tittel bør man istedet plukke opp The Blair Witch Propject. Eller gå virkelig Old School og plukke opp (kanskje) tidenes første «found footage film» i den glimrende Cannibal Holocaust. 
 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar