mandag 26. oktober 2015

Dag 26 - 2006-2010 - Insidious (2010)














Dagens film er den amerikanske filmen Insidious fra 2010. Filmen er regissert av James Wan og har Leigh Whannell, Rose Byrne og Patrick Wilson i hovedrollene.


Synopsis: Josh, Renai og deres tre barn har akkurat flyttet inn i et stort hus når en av sønnene utsettes for en mystisk ulykke og - uten at legene kan forklare hvorfor - havner i koma. Etter noen måneder får han endelig komme hjem for å pleies av familien, men samtidig inntreffer en rekke uforklarlige og skremmende hendelser. Josh og Renai begynner så smått å mistenke at huset er hjemsøkt. 
 

Trailer

Insidious er en film jeg faktisk ikke har sett før. Jeg kjøpte DVDen brukt rundt tiden den kom ut, men den disken var ødelagt og ville ikke spille på noen av spillerne jeg hadde i huset så da ble ikke det noe av. Et par år senere plukket jeg den opp billig på Blu-ray, men den har til nå kun ligget i «skal sees» haugen og ikke gjort stort av seg. 

 

Når jeg leste at filmen var regissert av James Wan og skrevet av Leigh Whannell fikk jeg ganske store forhåpninger til filmen. Grunnen til dette er at Wan og Whannel sto bak starten på en av mine favoritt filmserier, nemlig Saw-serien. Nå skal det sies at det vel strengt talt er kun de to første som er virkelig bra i serien og at det går jevnt nedover derfra, men jeg liker godt hele serien. 

 
Lokasjoenne og kinematografien i filmen er rett og slett nydelig. Det er behagelig å se en skrekkfilm som både tar seg tid, og som ikke trenger å klippe til noe nytt og spennende hvert tredje sekund, slik mange andre filmer føler at de må nå i dag. 

 
Skuespilleren gjør også en god jobb og da spesielt Ty Simpkins og Andrew Astor som gjør noen flotte rolletolkninger her. Jeg er som før nevnt ikke så overbegeistret for barneskuespillere da de har en tendens til å overspille eller rett og slett bare være irriterende, men nok en gang i løpet av måneder har vi faktisk med gode barneskuespillere å gjøre. 

 
Filmen var veldig billig å lage og kostet kun 1,5 millioner dollar. Når den nå har spilt inn rundt 100 millioner dollar så er det jo ingen tvil om at denne filmen var en stor suksess. 

 
Filmen har nå også fått to oppfølgere, noe som ikke er så rart siden den første dro inn såpass mye penger. Insidious: Chapter 2 kom i 2013, mens Insidious: Chapter 3 kom ut nå i 2015. Disse har jeg ikke så klart heller ikke sett, men det er ikke umulig at de blir plukket opp og sjekket ut i nær fremtid. 

 

Som jeg kanskje hadde regnet med var ikke denne filmen helt min greit. Jeg er ikke så veldig overbegeistret for såkalte «overnaturlige» skrekkfilmer, og denne følte jeg gikk inn under denne kategorien. 


Men filmen var ikke på noen måte elendig, og den ser iallfall veldig pen. Så har du sansen for såkalt overmnaturlig skrekk er nok dette helt i din gate. 



Terningkast:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar