tirsdag 27. oktober 2015

Dag 27 - 2011 - The Resident (2011)



Dagens film er den britiske filmen The Resident fra 2011. Filmen er regissert av Antti Jokinen og har Sir Christopher Lee, Jeffrey Dean Morgan og Hilary Swank i hovedrollene.


Synopsis: Juliet flytter inn i en flott New York-leilighet med lav husleie og en sjarmerende utleier. En rekke mystiske hendelser får imidlertid Juliet til å installere et overvåkningskamera, og til sin store skrekk oppdager hun at hun ikke er alene i leiligheten. Langt ifra... 
 

Trailer

Dagens film er faktisk regisssert av en finne, Antti Jokinen. Jokinen er en regissør jeg ikke har hatt så mye erfaring med fra før, noe som kanskje ikke er så rart siden dette er hans første (og eneste) engelskspråklige prosjekt. Men etter å ha sett denne filmen kunne jeg godt tenkt meg å sett for eksempel Puhdistus og Kätilö som er to av hans finske filmer som har fått hederlig omtale. 

 

Jeg har i grunn aldri vært så overbegeistret for Hillary Swank, men i denne filmen syntes jeg hun gjør en meget god jobb. Av enn eller annen grunn så er det tydeligvis ganske viktig å få med et par scener hvor hun skifter i filmen, noe som sånn jeg ser det egentlig ikke var så viktig. Swank er en pen dame hun, misforstå meg rett, men som Oscar vinner for beste hovedrolle tidligere i karrieren trodde jeg kanskje at hun «slapp unna» å gjøre slike ekstra scener. 


Som stor fan av Christopher Lee er det jo også utrolig artig å se han i en Hammer Films produksjon igjen,. Hans første Hammer film siden Tp The Devil a Daughter i 1976. Dette var forøvrig også den 
siste Hammer filmen han spilte i før han trist nok gikk bort 7. Juni i år. 


 
Filmen er på mange måter en ganske standard «katt og mus» thriller uten at den egentlig har noe veldig spesielt ved seg. Men jeg er vledig glad i akkurat denne sjangeren, og syntes filmen både var spennede og underholdende. 

 
Kinematografien er nok jeg syntes er verdt å fremheve her for filmen ser unektelig veldig bra ut. Dette er nok en film som tar seg litt tid med hver sekvens og ikke føler for å klippe i ett sett eller å ha overdreven bruk av håndholdte kameraer. 

 
Guillermo Navarro hadde jobben som kinematograf her og han har før jobbet på storfilmer som El laberinto del fauno, Hellboy, The Devils Backbone , Jackie Brown og Desperado. Så helt klart en mann som vet hva han driver med for å si det sånn. 

 
Filmen er ikke nyskapende på noe vis, men er du som meg og liker akkurat denne typen thrillere og andre som Single White Female og Pacific Heights for å nevne noen filmer som den kanskje ligner litt på vil du ha 86 hyggelige minutter foran deg. 

 
Terningkast:





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar