tirsdag 20. oktober 2009

Dag 20 - 20. Oktober: Fear In The Night




Fear In The Night er en film fra 1972 med Judy Geeson, Ralph Bates, Joan Collins og (jada) Peter Cushing i hovedrollene. Filmen er laget laget av Hammer Horror, men i motsetning til de fleste andre Hammer filmeen er denne mer i sjangeren Thriller enn i skrekk.

Kort sammendrag:
A young woman recovering from a nervous breakdown moves with her husband to a boys' school, but finds herself being terrorized by a mysterious one-armed man - and nobody believes her.



Filmen miner ganske mye om "Giallo-filmene" (les mer om det HER) fra 60 og 70-tallet, ikke helt min favoritt sjanger, men denne er faktisk ikke så aller verst. Historien er interresant og (noen av) skuespillerene ganske så gode, og da har man jo i grunn de 2 viktigste grunnpilarene som gjør en film god eller dårlig.



I motsetning til 90% av Hammer sine andre filmer er det her hverken blod og gørr, voldsscener eller halvnakne damer. Filmen er også satt til "70-talls storbritania", i motsetning til de fleste andre som er satt mye tidligere og da ofte til litt mer eksotiske lokasjoner. Så filmen skiller seg da ganske mye fra andre filmer fra filmselskapet.



Jeg for min del fler meg når sant skal sies litt lurt, ikke på grunn av at det hverken er halvnakne damer eller blog og gørr, men av det faktum at det på DVD-coveret står "Peter Cushing Best movie" og det faktum at hodet hans dekker HELE forsiden av DVD-coveret. Cushing sin rolle i denne filmen er faktisk ganske så liten og han har hele 5 minutter!!! med "screen-time.



Jeg forstår at dette er en måte til å få folk som liker en skuespilelr (slik som meg) til å kjøpe filmen (for jeg hadde når sant skal sies sannsynligvis ikke kjøpt den om Mr. Cushing ikke var med) men jeg føler det blir salg på falske premiser. Men men, han gjorde iallefall en glimrende jobb de få minuttene han fikk, hehe.

'

Men alt i alt er det ikke en dårlig film, og folk flest vil nok syntes den er bra, men for meg som hadde forventet meg en "Hammer Horror Film" var den litt skuffende..

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar