onsdag 28. oktober 2009

Dag 27 - 27. Oktober: Villmark





Villmark er en norsk skrekkfilm laget i 2003 og regissert av Pål Øie. Hovedrollene innehas av skuespillerne Bjørn Floberg, Kristoffer Joner, Marco Kanic og Sampda Sharma.



Kort sammendrag:
TV-selskapet Real TV skal om kort tid lage en realityserie hvor deltakerne skal overleve uten hjelpemidler i ødemarken. For å sveise teamet sammen bestemmer sjefen Gunnar (Bjørn Floberg), at staben skal utsettes for det samme. Han tar dem med til en hytte langt inne i skogen, der de fem skal klare seg en helg uten medbrakt mat, mobiltelefoner og sigaretter.

Lasse og Per snubler etter hvert over en forlatt teltplass. Telt, mat og klær ser urørt ut, men Lasse får en ekkel følelse. Og når Per finner liket av en ung kvinne i tjernet er uhyggen et faktum. Gunnar presser Lasse og Per til å holde kjeft om det de har oppdaget til turen er over, men ikke lang tid etter går det opp for dem alle at de befinner seg i den største fare.

Skogen lukker dem inne og når mørket faller på begynner skremmende ting å skje

Egentlig tenkte jeg at jeg skulle se enda flere norske skrekkfilmer denne måneden for å prøve å få promotert de enda litt mer, men desverre ble ikke dette noe av. Noen av grunnene til dette var:

1. Jeg hadde akkurat sett begge Fritt Vilt filmene for ganske kort tid tilbake.
2. Filmer som Naboer og Andreaskorset har jeg allerede sett 2 ganger før og jeg følte ikke for å se disse enda en gang.
3. Det er laget ganske få norske skrekkfilmer og den eneste filmen jeg hadde lyst til å se i tilegg til Villmark, Død Snø og Rovdyr var "De dødes tjern" som hverken er utgitt på DVD eller så vendlig lett å få tak på.

Men over til Villmark. Dette er noe den beste norske "skrekk-thrilleren" som er laget i mine øyne. I og med at jeg er en "skogens mann" (altså en som bor i/ved skogen, og IKKE den kanskje mer vanlige betegnelsen som er på en som trives ute i skogen i flere uker av gangen (ref Mr. Monsen) så føler iallefall jeg at "natte-skogen" er et glimrende sted å legge en skrekkfilm.



Filmen er utrolig stemningsfull og de mange "alene-i-skogen-med-kun-lommelykt" scenene er rett og slett geniale. Historien i seg selv er også overaskende god og jeg følte at jeg på sett og vis ble en del av teamet når jeg så filmen.

Kan jo ta et par ord om et par av skuespillerne også. Kristoffer Joner er en skuespiller som jeg før ikke var så overbegeistret for. Jeg følte han var litt masete og slitsom i de fleste filmene han spitel i, men i akkurat denne filmen var han glimrende.



Hele norges "drittsekk-skuespiller-nr1" (i sterk konkurranse med nummer 2 på listen som er en annen Bjørn, nemlig Bjørn Sundquist) spiller jo også i filmen, nemlig Bjørn Floberg. Uansett hvilken film han spiller i, så får han disse rollene hvor han spiller en drittsekk som enten banker opp folk eller herser rundt med folk. Rart med det der. Men jeg må si at på tross av at han kun får disse rollene gjør han alltid en glimrende jobb i filmene han er med i. Denne filmen er ikke noe untak.



En siste liten ting som MÅ nevnes er musikken i denne filmen. Selv om den ikke er så fremtredende er den utrolig stemningsksapende. Sannsynligvis den skumleste musikken som er laget til en norsk film noensinne.

Uten tvil en av de beste norske skrekkfilmene som noensinne er laget og et meget godt alternativ til helge-skrekkfilmen.

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar