lørdag 3. oktober 2009

Dag 3 - 03. Oktober: P2

P2 er skrevet av Alexandre Aja som før har laget glimrende filmer som Switchblade Romance og  Hills Have Eyes remaken som jeg likte meget godt.

Les et kort sammendrag av plottet til P2 her.



Hovedrolleinnehaverne i denne filmen er Wes Bentley (som Thomas) og Rachel Nichols (som Angela) og de gjør begge fremragende jobber i denne filmen. Wes Bentley spiller psyhopat rollen på en meget overbevisende måte og Rachel Nichols er det perfekte "offer" (med en MEGET "avslørende"kjole) i denne filmen. Som en liten trivia kan det nevnes at det ble brukt 14 forskjellige kjoler i filmen avhengig av hvor utslitt og møkkete de ble utover i filmen. 

Det som virkelig gjør dette til en glimrende film er scenarioet i filmen. En ung dame fanget i et parkeringshus med en gal psykopat jaktende etter seg er jo rett og slett genialt spør du meg. 
Jeg for min har virkelig sansen for disse "Katt-Jakter-Mus" filmene (som jeg kaller dem) og denne filmen var inget untak. 



Jeg har alltid tenkt på dette som en alternativ-julefilm (Sammen med filmer som Die Hard, Hard 2 og Gremlins) i og med at det spilles en del julemusikk i filmen og setingen er satt til denne tiden av året, men den kan godt sees på andre tider av året også.
I og med at den finner sted i et parkeringshus er det mange scener som er ganske mørke og jeg må si at lysbruken som benyttes i filmen er meget god. Det er ofte at filmen er i totalt mørke og det eneste man hører er fottrinn eller pusting. Morsomme saker

Om det er noe man kan klage på ved denne filmen må det være at man ikke får så mye bakgrunnsinformasjon om de forskjellige karakterene. Men på den annen side er det kanskje ikke så nødvendig heller.
I tilegg har man et par ganske så oppbrukte klisjer som at mobiltelefoner ikke har dekning, og biler som ikke vil starte, men  heller ikke det klarer å ødelegge denne filmen for meg.





Så alt i alt en glimrende Psychologisk thriller som virkelig er verdt en titt. 

Terningkast:    

Morgendagens film vil være en film som bryter helt med skrekk-sjangeren som til nå har vært et gjennomgående tema. Men på den annen side så har den fortsatt noe med den å gjøre.. Følg med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar