mandag 5. oktober 2015

Dag 05 - 1915-1920 – Der Golem, wie er in die Welt kam (The Golem: How He Came Into the World) (1920)


Dagens film er den tyske filmen Der Golem, wie er in die Welt kam fra 1920. Filmen er regissert av Carl Boese og Paul Wegener og har Ernst Deutsch, Lyda Salmonova, Albert Steinrück og Paul Wegener i hovedrollene.


Synopsis: En antikkhandler finner en «Golem», en leirfigur vekket til liv av en rabbiner mange århundrer tidligere. Antikkhandleren vekker monsteret til live for å ha han som tjener, men monsteret forelsker seg der i mot i antikkhandleres kone som ikke ønsker å ha noe med han å gjøre. Dermed starter Golemen å myrde de lokale innbyggerne i forargelse mot antihandleren og hans kone. 


Trailer:

Da er det tid for litt tysk ekspresjonistisk skrekk i form av Der Golem. I mine øyne en glimrnde visuell film med en virkelig underholdende historie. 

 

Regissør Paul Wegener spilte hovedrollen i gårdsagens film «Der Student Von Prague» og under innspillingen av denne filmen hørte han historien om «Golemen» og han ble meget fasinert av denne historien og bestemte seg for å lage en film om dette. 

 

Men denne utgaven fra 1920 er ikke første gang det ble laget film om dette vesenet. Allerede 5 år tidligere, i 1915 laget Paul Wegener og Henrik Galeen en film med navnet Der Golem. Denne varte kun en time og er nå desverre regnet som Tapt. 1920 utgaven er regnet som en slags forløper (historiemessig) til den filmen.



To år senere i 1917 laget Wegener og Rochus Gliese en oppfølger under titttelen «Der Golem und die Tänzerin». Denne filmen er desverre også regnet som tapt. 

 
I tilegg har det blitt laget tre andre filmer bassert på samme historien, den Tsjekkoslovakiske «Le Golem» fra 1936, «Císaruv pekar - Pekaruv císar» fra samme land ble laget i 1952 samt den britiske filmen «It!» fra 1967. 

 

Wegener var vistnok selv misfornøyd med 1915 og 1917 utgaven av Der Golem, siden han måtte ta hensyn til mange andre sine tanker og meninger om filmen underveis. Men denne gangen i 1920 ikk han lage den filmen han selv ville og forme den slik han hadde hørt historien.


Hans Poelzig er mannen som har laget settene som ble brukt under filmen, og de var basert på utseende til de jlødiske gettoenen i Praha. Sammen med Karl Freund som var kinematograf på filmen er han regnet som en av de ledende innenfor den tyske ekspresjonist stilen som dukket frem på denne tiden.


Utgaven jeg har sett er den utgitt av Eureka og denne er pusset godt opp. Som sagt liker jeg filmen godt og det er takket være både godt skuespill, glimrende produksjon, den fargerike stilen på filmen ogsåklart den gode historien. 

 

Helt klart en film som alle som har litt interrese av filmhistorie bør få med seg, selv om dette er nok en film som kanskje ikke har den «skrekk-appellen» i dag som den hadde for 95 år siden. 

 

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar