Dagens film er den tyske
filmen Der Golem, wie er in die Welt kam fra 1920. Filmen er
regissert av Carl Boese og Paul Wegener og har Ernst Deutsch, Lyda
Salmonova, Albert Steinrück og Paul Wegener i hovedrollene.
Synopsis:
En antikkhandler finner en «Golem», en leirfigur vekket til liv av
en rabbiner mange århundrer tidligere. Antikkhandleren vekker
monsteret til live for å ha han som tjener, men monsteret forelsker
seg der i mot i antikkhandleres kone som ikke ønsker å ha noe med
han å gjøre. Dermed starter Golemen å myrde de lokale innbyggerne
i forargelse mot antihandleren og hans kone.
Trailer:
Da er
det tid for litt tysk ekspresjonistisk skrekk i form av Der Golem. I
mine øyne en glimrnde visuell film med en virkelig underholdende
historie.
Regissør Paul Wegener
spilte hovedrollen i gårdsagens film «Der Student Von Prague» og
under innspillingen av denne filmen hørte han historien om «Golemen»
og han ble meget fasinert av denne historien og bestemte seg for å
lage en film om dette.
Men denne utgaven fra 1920
er ikke første gang det ble laget film om dette vesenet. Allerede 5
år tidligere, i 1915 laget Paul Wegener og Henrik Galeen en film med
navnet Der Golem. Denne varte kun en time og er nå desverre regnet
som Tapt. 1920 utgaven er regnet som en slags forløper
(historiemessig) til den filmen.
To år senere i 1917 laget
Wegener og Rochus Gliese en oppfølger under titttelen «Der Golem
und die Tänzerin». Denne filmen er desverre også regnet som tapt.
I tilegg har det blitt
laget tre andre filmer bassert på samme historien, den
Tsjekkoslovakiske «Le Golem» fra 1936, «Císaruv pekar - Pekaruv
císar» fra samme land ble laget i 1952 samt den britiske filmen
«It!» fra 1967.
Wegener var vistnok selv
misfornøyd med 1915 og 1917 utgaven av Der Golem, siden han måtte
ta hensyn til mange andre sine tanker og meninger om filmen
underveis. Men denne gangen i 1920 ikk han lage den filmen han selv
ville og forme den slik han hadde hørt historien.
Hans Poelzig er mannen som
har laget settene som ble brukt under filmen, og de var basert på
utseende til de jlødiske gettoenen i Praha. Sammen med Karl Freund
som var kinematograf på filmen er han regnet som en av de ledende
innenfor den tyske ekspresjonist stilen som dukket frem på denne
tiden.
Utgaven
jeg har sett er den utgitt av Eureka og denne er pusset godt opp. Som
sagt liker jeg filmen godt og det er takket være både godt
skuespill, glimrende produksjon, den fargerike stilen på filmen
ogsåklart den gode historien.
Helt
klart en film som alle som har litt interrese av filmhistorie bør få
med seg, selv om dette er nok en film som kanskje ikke har den
«skrekk-appellen» i dag som den hadde for 95 år siden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar