tirsdag 1. oktober 2013

Dag 01 – [rec]



Dagens film er den spanske filmen [rec] fra 2007. Filmen er regissert av Paco Plaza og Jaume Balagueró og har David Vert, Carlos Vicente, Pablo Rosso, Jorge-Yamam Serrano, Ferran Terraza og Manuela Velasco i hovedrollene.


Synopsis: Et tv-team skal dokumentere en vanlig natt hos brannvesenet i Barcelona. Men innslaget blir mer dramatisk enn de noensinne kunne ane og snart kjemper de for sine liv mot noe ukjent, noe skremmende ... 
  
Trailer:

Årets festival er da i gang og første film ut er [rec]. Det hørtes kanskje litt rart ut å begynne med en film som starter på R, men filmen navn er [rec] med klammeparenteser rundt navnet. Ut-talen er såklart den samme, men i og med at navnet starter med et spesialtegn så er den første film ut. 

 
[rec] er en spansk film innenfor «found footage» sjangeren. Jeg personlig liker denne sjangeren godt, selv om kanskje ikke alle filmene i sjangeren er like gode. Filmen er inspirert av filmer som The Blair Witch Project, The St. Francisville Experiment og The Last Broadcast og tar sjangeren på en måte videre.


Rundt samme tid eksploderte sjangeren og man fikk mange filmer rundt 2007-2008 i form av [rec], Cloverfield, The Poughkeepsie Tapes, Paranormal Activity og Exhibit A. 

 
Jeg så denne filmen for første gang i 2007 etter å ha importert den fra England. Jeg hadde lite forhåpninger til filmen, men i og med at Blair Witch Project er en av mine favorittfilmer så tenkte jeg å gi denne en sjanse. Når jeg så den i dag så er det vel fjerde gangen jeg har sett filmen og den blir i grunn bare bedre og bedre. 

 
Filmen starter rett på, uten en form for introduksjon i det hele tatt, og man kommer rett inn i handlingen. Selv om man ikke får noen introduksjon så er det ikke noe problem å sette seg inn i historien og følge den igjennom. 

 
Skuespillet i filmen er meget bra og Manuela Velasco spiller eksepsjonelt bra. Hun er hovedfokuset i filmen og gjør en meget god jobb her. Hun har både før og etter filmen fått en god del roller i andre filmer, men jeg skulle ønsket hun fikk noen roller i amerikanske filmer fremover i tid. 

 
Filmen har et ganske skremmende og realistisk i oppbyggingen, og 95% av hele handlingen foregår inne i en boligblokk. Filmen er veldig klaustrofobisk og det håndholdte kameraet er med på å forsterke denne følelsen. 

 
Filmen er ganske kort, men jeg føler de har fått med mye handling på de 78 minuttene som filmen var. Denne gangen så jeg filmen på Blu-ray og kvaliteten her er ganske mye bedre en på DVD utgaven så den er verdt å skaffe seg. Dessverre så taklet ikke PCen min bly-rayen så godt så bildene er hentet fra DVD-utgaven. 

 
Filmen har til nå fått to oppfølgere, hvorav [rec2] er meget bra, mens film nummer 3 (hvor Manuela Velasco ikke er med) er best å holde seg borte fra. Det er en film til på trappene som kommer i løpet av 2014. 

 
Filmen har også fått en amerikank remake, Quarantine, som det også er laget en oppfølger av. Den f ørste filmen følger historien mer eller mindre helt, men er ikke helt på par med denne føler jeg. 
 
En film vel verdt å sjekke ut for alle «found footage» og skekk fans.

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar