fredag 18. oktober 2013

Dag 18 – Maniac


Dagens film er den amerikanske filmen Maniac fra 2012 . Filmen er regissert av Franck Khalfoun og har Aaron Colom, Jan Broberg, Liana Balaban, Brian Anes og Elijah Wood i hovedrollene.


Synopsis: MANIAC er historien om en sinnssyk seriemorder, som kler opp sin samling av mannequiner med sine kvinnelige ofres hårprakt. 

 
Trailer:


Jeg hadde ikke de store forhåpningene til denne filmen i utgangspunktet. Filmen er en remake av William Lustigs klassiske Maniac fra 1980 med Joe Spinell i hovedrollene. 


Filmen er ikke like god som originalen, men jeg syntes den allikevel var meget god. Jeg likte speiselt det faktum at hver gang «Frank» er med i scenen så ser man hele handlingen fra hans perspektiv. 


Dette er med på å gjøre scenene mer creepy og stemningsfullt. Man får også et mer «personlig» perspektiv på handlingen i filmen og man er på en måte med i filmen selv. 

 
Originalen er også kjent for sine gode spesialeffekter, laget av mesteren selv Tom Savini. Men jeg syntes faktisk spesialeffektene i denne filmen holdt meget høy standard og teamet som sto bak dette gjorde en meget god jobb. Så her er det mer en nok til å gjøre «gore» entusiastenes fornøyde. 

 
Elijah Wood gjør en overraskende god jobb som Frank. Ikke det at jeg har noe speislet i mot Woods som skuespiller, men han har hatt for vane å spille i mer familieorienterte filmer og det er på en måte slik man kjenner han. 

 
Musikken i filmen er laget av en Fransk musiker som går under navnet Rob. Musikken er usedvanlig god og fanger virkelig 80-talls vibben med synthesizer og hele pakka. Musikken minner i mine øyne litt om Goblin sine soundtrack til Argensto sine filmer på 80-tallet. 

 
Filmen ble dessverre ingen kinosuksess og i USA spilte den kun inn 26 000 dollar. Noe som må sies å være katastrofalt med tanke på at filmen koster over 6 millioner å lage. Filmen spilte inn litt over 2 millioner Internationalt, men likevel tror jeg de skal slite med å i det hele tatt gå i null med filmen. 

 

Filmen er forøvrig av en eller annen grunn totalforbudt i New Zealand. Hva grunne til dette er, er jeg usikker på men forbudt er den iallfall. 

 
Filmen har ikke helt den råskapen som originalen har, men den er en overraskende god remake som er verdt å sjekke ut. 

 
Terningkast:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar