onsdag 9. oktober 2013

Dag 09 - Dracula 3D

 

Dagens film er den italienske filmen Dracula 3D fra 2012 . Filmen er regissert av Dario Argento og har Rutger Hauer, Unax Ugalde, Marta Gastini, Asia Argento, Thomas Kretchmann i hovedrollene.


Synopsis: Jonathan Harker drar til Transylvania for å kartlegge Draculas bibliotek. Harker finner fort ut at han har blitt tatt til fange i slottet. Harkers forlovede drar så til slottet for å finne igjen sin fortate mann. 


 
Trailer:


Bram Stokers historie om Dracula bør vel være velkjent for de fleste horror fans. Denne gangen er det den italienske skrekk kongen Dario Argento sin tur til å lage sin visjon av historien.


Jeg har ventet lenge på å få sett denne filmen, men etter at den ble regelrett slaktet etter kinovisningen så har det gått lang tid før det har kommet en Blu-ray release. Faktisk måtte jeg importere en Italiensk blu-ray via Amazon UK for å i det hele tatt få tak i den. Så det kan se ut som om vi må se langt etter en norsk utgave av filmen. Dessverre må man om man ikke er stødig i Italiensk se den Engelsk-talende utgaven, i og med at det kun er franske undertekster. Det kan virke som om det er den engelske utgaven som er den originale så dette går i grunn greit. 

 
Jeg misliker sterkt når filmskapere absolutt må ha med «3D» i filmnavnet. Jeg føler at hele 3D navngivingen er bortkastet og kun en gimmick for å få noen få kinogjengere til å gå å se filmen siden den er i 3D. I tillegg så er det slik at de fleste filmene som før har fått «3D» i tittelen har vært film nummer tre i en filmserie, dermed blir det enda mer forvirrende. Min utgave er heldigvis ikke i 3D, men i god gammeldags 2D. 

 
3D effekter som er brukt i filmen er av det jeg vil kalle billige slaget. Fluer som flyr foran skjermen, en ugle som flyr mot skjermen og så videre, dere tar poenget. Det jeg vil kalle bortkastede 3D-effekter. 

 
Filmen har også en irriterende fade-effekt, en slik som man ser på billige Tv-filmer når det er tid for reklame pause. Dette er ikke et problem, men det er irritabelt at det veldig ofte fader til sort i-23 sekunder. 

 
Men det som virkelig ødelegger filmen er bruken av noe av de meste elendige CGI effektene jeg har sett de siste årene. Hvorfor Argento bruker dette isteden for praktiske effekter forstår jeg lite av. Når Argento hadde et såpass lite budsjett å jobbe med, som visstnok var 5,5 millioner euro så føler jeg at dette har blitt brukt feil. Dracula sin «alternativ-form» er noe av det mest tåpelige som noengang har blitt fanget på film og dette senker terningkastet til filmen ytterligere. 

 
Det er flere anerkjente skuespillere i filmen der i blant, Thomas Kretschmann, Rutger Hauer og Asia Argento, men dessverre føler jeg at alle disse leverer langt under par. Jeg er stor fan av det meste av Argentos andre filmer, men denne filmen føltes dessverre mer som en Uwe Boll film. Gode skuespillere som spiller elendig og en god «original» historie som blir ødelagt. 

 
Om man skal si noe positivt om filmen så er det at lokasjonen ser bra ut og blu-rayen bildet ser meget bra ut med veldig klare farger. I tillegg er gøy å se at den nederlandske karakteren Van Helsing faktisk blir spilt av en nederlender i form av Rutger Hauer. En annen ting som kan nevnes som faktisk var bra var musikken til Claudio Simonetti, som er glimrende. Om det blir mulig, kjøp soundtracket isteden for filmen sier nå jeg. 

 
Jeg hadde store forhåpninger til denne filmen når jeg først hørte at den ble laget, men etterhvert som tiden har gått har forhåpningene blitt lavere og lavere og nå etter å ha sett den kan jeg i grunn ikke gjøre så mye annet en si at filmen ikke er verd å se for andre en blodfans av Argento eller Dracula filmer. 

 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar