mandag 7. oktober 2013

Dag 07 – Brød & Sirkus


Dagens film er den norske filmen Brød & Sirkus fra 2003 . Filmen er regissert av Martin Loke og har Lars Torp, Benjamin Rørstad, Silje Andresen, Magne Jahrestein, Martin Loke, Mirian Johansson og Oliver Boullet i hovedrollene.


Synopsis: En fullvoksen mann som bokstavelig talt blir født ut av Moder Jord, nekter å la seg kue av systemet Han sprer sitt budskap,og volden begynner å florere.


Trailer:


Da er det tid for årets norske bidrag og vi har her filmen som etter sigende Norges første Splatterfilm. Personlig hørte jeg først om denne filmen i 2013 når 10 års jubileums-DVDen ble relansert av Another World Entertainment. Noe som kanskje ikke er så rart i og med at filmen etter hva jeg har funnet ut ikke har hatt noen som helst norsk release før nå. 


I 2005 ble filmen derimot distribuert i Tyskland, Sveits og Østerrike via det sveitsiske distribusjonsselskapet Lampenfieber Film. 


Filmen er uten tvil Martin Loke sitt prosjekt. Mannen har gjort så godt som all jobb med filmen selv, alt fra regi, manus, produsering, spesial effekter, editeringen og Cinematografien.


Handlingen i filmen er vanskelig å få tak i føler jeg, det er mye frem og tilbake og lite oppbyggende historie. Ting enger ikke alltid helt sammen, men man får se på det som en litt merkelig eksperimentell film.


Filmen er blodig som få, og det går ikke mange sekvensene uten at blodet spruter i en eller annen retning. I mine øyne kanskje litt vel mye, men de har ikke spart på blod effektene iallefall.


Skuespillet er vel mer eller mindre slik man kan forvente at skuespillere uten noen (så vidt jeg vet) formell skuespillerbakgrunn. Dubbingen er også litt under pari, men nok en gang føler jeg at man ikke skal være for hard mot en lavbudsjettfilm laget av en førstegangs regissør.


Loke skal ha kredit for å få skutt filmen på 16mm, noe som sjelden blir gjort på såpass små produksjoner i og med at kostnadene ved dette er veldig store. Ekstra kredit for å ha engelsk directors commentary lydspor på filmen.


I tillegg kan filmen skryte på seg å ha det iallfall jeg tror er det mest bisarre og grafiske DVDcoveret som til dags dato er utgitt i Norge. Gratulerer med det.


Brød & Sirkus er helt klart en film for spesielt interesserte, men med tanke på hvor lavbudsjett filmen er så syntes jeg det var et godt forsøk og jeg er glad for å ha sett den i allefall. Den gjorde helt klart inntrykk.


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar