søndag 13. oktober 2013

Dag 13 – House Of Whipcord

 

Dagens film er den britiske filmen House Of Whipcord fra 1974. Filmen er regissert av Pete Walker og har Penny Irving, Sheila Keith, Ann Michelle, Ray Brooks, Patrick Barr og Barbara Markham i hovedrollene.


Synopsis: Fotomodell Anne-Marie blir med Mark hjem til hans foreldre. Det viser seg at disse driver et privat fengsel for "lett- sindige" jenter som blir torturert og hengt.

Trailer:

 
Disse «WIP» filmene var populære på slutten av 60 og opp igjennom 70-tallet og ble laget både i Ialia, USA, Asia og Frankrike. Men britene derimot laget etter hva jeg kan se ikke så mange filmer innen denne sjangeren. 

 
Regissør Pete Walker hadde forøvrig også regien på en av mine favorittfilmer nemlig, House Of Long Shadows, som endelig har kommer på Blu-ray. Men han gjør også en god jobb med denne filmen, og dette er visstnok blant de som er bevandret innenfor hans filmer, den beste filmen han har laget. 

 
Filmen er veldig «britisk» både av utseende og oppførsel, noe som er litt festlig. Men skuespillerene gjør en god jobb og spesielt Penny Irving i rollen som Ann-Mari. 

 
Filmen har også en overraskende god historie og er på langt nær på «cheesy» og enkel som filmplakaten kanskje vil få mange til å tro. 

 
Om man skal kritisere filmen for noe spesielt må det være at den er tidvis veldig mørk og det er fra tid til annen veldig vanskelig å se hva som i det hele tatt foregår på skjermen. Hammer Pleide som regel å være veldig gode på lyssetting, men her har de tydeligvis brukt opp budsjettet på andre ting. 

 

Fengsels scenene i filmen ble filmet i Little Dean Jail, som fortsatt eksisterer i Dean skogen i Gloucestershire. Dette er noe som faktisk er med på å gi filmen et mer «realistisk» preg, i og med at fengslet faktisk var i «bruk» både før og etter innspillingen. 

 
House Of Whipcord regner jeg med at kom til å være nok en overdreven 70-talls Woman In Prison film, men jeg må si jeg ble positivt overasket over filmen. Både skuespillet, historien og lokasjonene fungerte meget bra og filmen var veldig severdig. 

 
Så jeg får si som jeg ofte har sagt før. «Aldri undervurder en Hammer Horror film før du har sett den». 

 
Terningkast:



2 kommentarer:

  1. Dette er da ingen Hammer-film.

    SvarSlett
  2. Du har så rett så rett Runar. Gudene vet hvorfor jeg så høylytt proklamerte at dette var en Hammer-film. Elendig research rett og slett. Så det er ikke annet enn å beklage, og nå skal det være endret.

    Takk for tilbakemeldingen.

    SvarSlett