tirsdag 15. oktober 2013

Dag 15 - Jennifers Body

 

Dagens film er den amerikanske filmen Jennifer's Body fra 2009 . Filmen er regissert av Karyn Kusama og har Adam Brody, Johnny Simmons, Amanda Seyfried og Megan Fox i hovedrollene.


Synopsis: Den populære cheeleaderen Jennifer (Megan Fox) blir besatt av en demon og får plutselig øynene opp for guttene på skolen. Problemet er at hun ønsker deres blod, og ikke hjerter. Etter at hun ufrivillig blir en del av et satanistisk rituale forvandles Jennifer fra å være "high school-ond" til å bli ond tvers igjennom. I mellomtiden skjønner hennes trofaste venninne Needy (Amanda Seyfried) at guttene på skolen er i fare, og gjør det hun kan for å stoppe Jennifer's elleville jakt. 

 
Trailer


Jennifers Body var en film jeg i 2008 så frem i mot til at skulle komme. Etter å ha hørt konseptet og ha sett traileresn, følte jeg at dette fort kunne komme til å bli en god moderne skrekkfilm. Men etter å ha forhåndsbestilt filmen og deretter se den husker jeg at jeg ble ekstremt skuffet. Så spørsmålet nå er om filmen har blitt noe bedre på de 4 årene siden jeg så den sist. 

 
Filmen er som før sagt regissert av Karyn Kusama. Hun har tidligere regissert filmene Æon Flux og Girl Fight, som begge var filmen om og med sterke kvinnelige hovedkarakterer. 

 
Man kan på mange måter si at det samme i grunn er tilfelle i denne filmen. Megan Fox ble i 2008 kåret til «The Sexiest Woman In The World» av FHM, og når filmens tittel i tillegg er «Jennifers Body» så er det vel liten tvil om hvor hoved fokuset på filmen ligger. 

 
Noen vil sikkert hevde dette er en «billig» promoteringsmetodikk, men jeg vil si det slik at det så ut til å fungere. Filmen koster 16 millioner Dollar å lage, og den spilte inn over 30 millioner kroner bare på kino visningene. Og om disse pengene da kommer fra mennesker som har lyst til å se en skrekkfilm, eller de som har lyst til å se en lettkledd Megan Fox regner jeg med at er ganske uviktig.


Men uansett, filmen var nå ved andre gjennomgang faktisk bedre en første gang jeg så den. Jeg viste nå at filmen var at det mer «overnaturlige» slaget og at den ikke skal tas for seriøst for å si det slik. Filmen er mer en slags svart-komedie/skrekkfilm og går man inn i den med de rette innstillingene får man en god filmopplevelse. Men den er fortsatt ikke noen tomfilm, desverre. 

 
Skuespillerprestasjonene i filmen syntes jeg faktisk er ganske bra. Megan Foxx er vel kanskje ingen Oscar kandidat, men hun gjør sakene sine bra. Amanda Seyfried som på denne tiden ikke hadde spilt i så veldig mange filmer gjør også en glimrende jobb, og denne filmen forsterket nok hennes roller til å få mange av de gode rollene hun har fått de senere årene.,


Så med andre ord, har du de rette forutsetningen når du setter i gang filmen så får du en helt ok filmopplevelse. 

 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar