tirsdag 29. oktober 2013

Dag 29 – X-Files The Movie


Dagens film er den amerikanske filmen X-Files The Movie fra 1998 . Filmen er regissert av Rob Bowman og har William B. Davis, John Neville, Gillian Anderson og David Duchovny i hovedrollene.


Synopsis: Dana Scully og Fox Mulder jobber framdeles i FBI, men X-Files er nedlagt. Da vi først treffer dem i filmen er de på et rutinemessig oppdrag på leiting etter en bombe i en bygning. Men bomben går av og FBI får skylden siden det menes at denne katastrofen kunne vært forhindret. Men ting er ikke som de ser ut til å være. Noen har sprengt bygningen for å dekke over noe. Scully og Mulder begynner å etterforske saken... 

 
Trailer:


X-Files The Movie, The X-Files: Fight the Future eller «The X-Files» som også er et alternativt navn på filmen er en film som er basert på den kjente tv-serien X-files som gikk mellom 1993 og 2002. Filmen finner sted mellom sesong 5 og sesong 6 

 
Jeg har egentlig aldri vært noen stor X-Files fan, men jeg så en episode fra tid til annen når jeg var yngre. Men nå har jeg fått kjøpt meg hele serien og kommer til å sette i gang å se den en gang i fremtiden nå min far er ferdig med å se den. 

 
Dermed har jeg nok ikke det beste utgangspunktet for å se filmen, i og med at jeg hverken er så kjent med karakterene eller historien som ligger bak filmen, men det kan jo kanskje være greit å høre hva en person som ikke noen bakgrunns info syntes om filmen også. 

 
Skuespillet i filmen holder høy klasse og jeg kan forstå at David Duchovny og Gillian Anderson er godt likt i rollene som Mulder og Scully. Personlig syntes jeg det er artig å se Martin Landau i rollen som Alvin Kurtzweil. Landau er i mine øyne en knallgod skuespiller som dessverre har fått alt for få gode roller opp i gjennom årene. 

 
Jeg syntes historien i filmen var god, selv om jeg kanskje ikke tok alle referansene igjennom filmen. Dette er en Sci-fi thriller som helt klart er god reklame for TV-serien, for etter å ha sett filmen nå, så venter jeg spent på at min far skal bli ferdig med den. 

 
Filmen tjente inn nærmere 190 millioner dollar på verdens basis, noe som må sies å være meget bra i og med at budsjettet for filmen var på 66 millioner. Jeg vil helt klart tro at DVD utleie og salg også gjorde filmen meget innbringende for 20th Century Fox. 

 
TV-serien og filmen fikk en oppfølger i 2008, da i form av filmen The X-Files: I Want To Believe. Denne har jeg sett, men jeg regner med jeg kommer til å se den når jeg er igjennom serien. 

 
Jeg vil nok tro at fans av TV-serien vil få mer ut av filmen enn «oss» som enda ikke har fått sett serien, men dette er helt klart en film som klarer seg godt på egenhånd også. 
 
Terningkast:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar