lørdag 19. oktober 2013

Dag 19 – Niagara


Dagens film er den amerikanske filmen Niagara fra 1958. Filmen er regissert av Henry Hathaway og har Max Showalter, Joan Peters, Joseph Cotton og Marilyn Monroe i hovedrollene.


Synopsis: George og Rose Loomis er på bryllupsreise ved Niagara Falls. Rose planlegger sammen emd Ted Patrick å ta livet av George, men alt går ikke etter planen. Etter at George er meldt savnet oppdager Polly Cutler han på et motel, mens hennes mann Bud tror hun finner på det hele. 

 
Trailer:


Niagara er en film som kanskje er litt på kanten av min originale visjon for OktoberFilmFestival, men filmen er av sjanger en Thriller, og en film jeg har veldig lyst til å se igjen. Dette i og med at det sikkert er 10 år siden jeg så den sist. 

 
Filmen ble godt mottatt når den kom og spesielt Technicolor aspektet ved filmen ble trukket frem. Dette kan jeg godt forstå for filmen har noen virkelig klare og sterke farger som gjør den meget visuelt pen. Når jeg nå i tillegg har sett filmen på Blu.-ray så forsterker dette det aspektet. 


Filmen er en slags «moderne» Film-noir som i tillegg er filmet på det nydelige Niagara Falls. Hvorfor ikke flere spenningsfilmer har brukt denne lokasjonen i de senere år kan iallfall ikke jeg forstå. 

 
Filmen kan kanskje i 2013 virke litt treg og saktegående, men jeg liker godt denne litt rolgie oppbyggingen og syntes den gjør filmen godt. Man får kanskje ikke det store innblikket i hvordan de ulike karakterene er, men man får mulighet til å se litt «dagligdagse» handlinger. 

 
I og med at jeg er en stor fan av Marilyn Monroe så er jeg nok litt inhabil i denne sammenhengen, men jeg syntes skuespillet i filmen er meget bra. Joseph Cotton spiller usedvanlig godt i rollen som George Loomis og Marilyn er sitt «vante jeg». Marilyn ser usedvanlig bra ut i denne filmen, og spiller også veldig bra. 

 
Dette er vel så vidt jeg kan erindre den mest «seriøse» og dystre filmen hun har spilt i. I tilegg var det hennes første «store» rolle, men i og med at hun ikke hadde fått reforhandlet sin kontrakt enda, så tjente hun ganske dårlig på å være i filmen. Vistnok tjente sminkøren hennes mer på filmen en det Marilyn gjorde. 

 
Filmen hadde et budsjett på ca 1 million dollar og spilte inn over 6 millioner på kinovisninger. Noe som vil si at filmen var en suksess. Kanskje ikke så stor suksess som mange andre filmer på denne tiden, men nok til å blidgjøre Twentieth Centruy Fox iallefall. 

 
Bildene her måtte desverre hentes fra Studio Classics DVD utgaen av filmen i og emd at Pcen min ikke var så overbegeistret for Blu-ray utgaven. 

 
Niagara er en film det er vel verdt å se, om ikke annet for de nydelige fargene, den glimrende lokasjonen og så klart Marilyn. 

 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar