mandag 17. oktober 2011

Dag 17 – The Human Sentipede (First Sequence) (Nederland)




Dagens film er den nederlanske filmen The Human Sentipede (First Sequence) fra 2009. Filmen er regissert av Tom Six og har Ashley C. Williams, Ashlynn Yennie, Akihiro Kitamura og Dieter Laser i hovedrollene.



Synopsis:
En sinnssyk kirurg vil bruke ethvert instrument for å utføre det ubeskrivelige. Ingen samvittighet, ingen barmhjertighet eller håp. To unge amerikanske kvinner punkterer ute på sin Europeiske «Road Trip» og ender opp i de tyske skoger uten mulighet til å få fikset hjulet. Når de søker etter hjelp ender de opp i et isolert hus ute i skogen, dette er huset til Dr. Heiter.

Trailer:


Dette er faktisk årets første Blu-ray film. Human Sentipede er på ingen måte en film som TRENGS å sees på Blu-ray for å si det sånn, men når det var 10 kroner forskjell på Blu-ray og DVD utgaven var det ikke så mye å tenke på. Dessverre har jeg ingen Blu-ray spiller til Pcen enda, så da får dere ta til takke med litt bilder hentet fra verdens-veven.



The Human Sentipede er etter hva jeg kan forstå IKKE tilgjengelig på DVD i Norge. Den kan kjøpes som importfilm, men det er visstnok ingen som har kjøpt rettighetene for å gi ut filmen «på norsk».



Jeg har sett at denne filmen generell sett har fått dårlig omtale omtrent overalt hvor den har blitt anmeldt, noe som jeg i grunn kan forstå. Human Sentipede er på ingen måte noen Oscar kandidat, men rett og slett en film som er laget for å teste grenser.



Jeg syntes faktisk filmen var ganske bra. Joda det er noen scener som ikke gir mening, og noen scener som går litt for langt, men jeg syntes faktisk selve ideen var ganske god. Selve «oppbygningen til avsluttingen» av filmen følte jeg var litt sløv, men bortsett fra det var det meget bra saker.



Dette er nok en film som ser visuelt pen ut, Six har et tydelig bilde på hvordan han ønsker å lage filmen, og spesielt Dr. Heiters laboratorium i kjelleren ser meget bra ut.



I hovedrollen som den gale Dr. Heiter finner vi Dieter Laser. Som jeg føler gjør en meget overbevisende rolletolkning. Han går såpass godt inn i rollen at man føler at Laser virkelig er Dr. Heiter og i tillegg er karakteren helt helt sprøyte gal.



Film 2 «Human Sentipede2 – Full Sequence» snart ferdig filmet. Utrolig nok forbudt i England FØR den har blitt ferdig innspilt. Tom Six sa at han etter å ha sett Huiman Sentipede I var enig i at filmen tok selg selv for seriøst og derfor er planen for Full Sequence å bli mer useriøs og «over the top». Filmen er i tilegg filmet i svart/hvit, men ikke for å spare de som ser filmen for blod og gørr, nei da. Rett og slett for at «kroppsvæskene» (som vistnok er i farger) skal bli mer tydelig.



Uten tvil en film man enten liker godt eller hater intenst. Jeg ser «humoren» i filmen og syntes konseptet var interessant. Når man i tillegg legger til en god hovedskuespiller, et godt manus og en tidvis visuelt pen film får man en film som jeg mener var god.



Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar