onsdag 19. oktober 2011

Dag 19 - Rød Snø (Norge)



Dagens film er den norske Mini-Serien Rød Snø fra 1985. Serien er regissert av Bo Hermansson og har Kjersti Holmen, Sven Nordin, Tomas von Brömssen og Ingvor Wennberg i hovedrollene.

Synopsis:

November, krigsåret 1942. Anne Eriksen, en ung norsk kvinne bosatt i Göteborg er på vei for å besøke gode venner i Dalsland – et besøk som skal få uante konsekvenser. Målet for reisen er Linds Pensionat i Nössemark. Hun tas imot av Ruth Lind, hennes sønn Evert og pensjonatets gjester. I det avsidesliggende pensjonatet råder fred og idyll. Men nærheten til det okkuperte Norge gjør stillheten skjør …


Trailer:


Rød Snø er faktisk årets første «film» som jeg ikke ser alene. Rød Snø var en film som min mor oigså hadde lyst til å se, så da bestemte vi oss for å se denne sammen. I og med at serien varer i godt over 4 timer bestemte vi oss for å dele den opp i sittinger. Desverre så strakk ikke tiden helt til for modern, så hun fikk kun sett den første delen, mens jeg så de to siste alene.

Rød Snø er en av de mest populære «krimseriene» som er sendt på norsk TV gjennom tidene.


Noe overraskende er serien lagt på vinterstid, jeg trodde at denne serien var laget som en påskekrim, men det viser seg at NRK faktisk sendte denne serien i November første gang den ble vist i 1985.

I Norge hadde serien premiere på NRK den 9. november 1985 og ble sendt på lørdagskveldene, mens i Sverige hadde den premiere den 15. november på SVT 2.


På grunn av denne serien ble det også laget en ny serie med Kjersti Holmen og Brömssen i hovedrollene, kalt Marerittet. Men denne ble ikke den suksessen som Rød Snø ble

Etter å ha lest litt om serien på nettet ser jeg at mange har klaget på den dårlige billedkvaliteten. Det er mulig at min Blu-ray spiller opp-skalerer DVD utgaven min for jeg syntes ikke billedkvaliteten var så aller verst. Bildet som egentlig skulle vært 4:3, fylte hele min 42-tommers 16:9 TV uten at det så forvrengt eller strekt ut. På Pcen når jeg skulle ta noen screenshots derimot så jeg at kvaliteten ikke var det helt store. Så + til Blu-ray spilleren for en godt utført jobb. Lyden som er mono, var ikke helt det store, her var det tidvis høy bakgrunnsstøy, samt at musikken var mye høyere en dialogen.

Man får en god karakteroppbygning og skuespillerne gjør en meget god jobb med å formidle historien i denne serien. Både Kjersti Holmen, Sven Nordin og Torsten Lilliecrona gjør noen meget gode skuespillerprestasjoner her, men Brömssen derimot føles det som om er hentet inn i serien for ha en slags «Comic Relief». Han overspiller noe veldig og kommer med små kommentarer til omtrent alt som sies. I tillegg er han i denne serien ikke den helt smarteste kniven i skuffen.

For meg som aldri så serien på 80-tallet blir den tidvis litt treg og sannsynligvis ikke så spennende som den var når de. Jeg skjønner at spenningen skal bygges opp, men denne miniserien på 4,5 timer kunne nok godt (for min del) blitt klippet ned til 3 timer uten at det hadde påvirket historien i større grad.

Serien er bra, selv om den tidvis blir litt treg. Uten tvil verdt en titt både for de som husker den fra 80-tallet og de som ikke har hørt om serien før.

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar