onsdag 26. oktober 2011

Dag 26 - Dead Meat (Irland)



Dagens film er den Irske filmen Dead Meat fra 2004. Filmen er regissert av Conor McMahon og har David Ryan, Eoin Whelan, David Muyllaert og Marian Araujo i hovedrollene.

Synopsis:

Helvete på jord bryter ut når en mystisk infeksjon begynner å spre fra slaktede dyr til mennesker. De døde gjenoppstår og spiser de levende. Midt oppe i dette kaoset befinner Helena, en ung spansk turist og Desmond, byens gravvokter seg. De må nå kjempe sammen for å i det hele tatt overleve.

Trailer:


Dead Meat er en lavbudsjetts Zombie film fra Irland. I likhet med Darklands som jeg så for et par dager siden, som sannsynligvis var den første rene Walisiske skrekkfilmen, så er denne regnet som den første rene Irske skrekkfilmen.

Filmen er helt ok laget med tanke på at de kunne hadde en budsjett på ca 750 000 kroner. Skuespilllerene brukte sine egne biler i filmen, og flere av bi-skuespillerenne ble rekrutert fra den lokale puben i byen hvor de filmet. Filmen er den første filmen som er laget under den såkalte «"Microbudget Films»-avtalen til det irske filmforbudet. Dette var en avtale som gjorde at det skulle bli enklere for lavbudsjettsfilmmakere å få publisert filmene sine.

Zombieffektene er heller ikke helt det store, men det er plenty med både blod og gørr for de som liker sånt. Filmen henter mye inspirasjon fra filmer som Night Of The Living Dead, Dawn Of The Dead, Evil Dead, The City of the Living Dead og lignende filmer (Tydeligvis fra de fleste filmer med ordet «dead» i tittelen).

Ikke uventet så er det mye håndholdte kameraer i denne filmen, og i likhet med Die Zombiejäger så blir jeg litt sliten av alle kamerabevegelsene. En grunn til dette er kanskje at jeg har blitt overeksponert for steady-cam gjennom Hollywood, men det blir i lengden slitsomt når bildet aldri er rolig og fokuserer på noe.

De fleste av skuespillerne debuterer i denne filmen og de gjør i grunn ikke en så god jobb. Det blir litt for ofte litt mye overspilling og jeg får liksom aldri følelsen av at det som skjer på skjermen virkelig skjer for å si det sånn. Man får aldri noe forhold til skuespillerne i og med at ingen ordentlig bakgrunnshistorie blir bygget opp. Vi blir på mange måter kastet rett inn i handlingen.

Lokasjonene de har valgt for filmen er iallefall gode. Landsbygda i Irland er både pen og passer godt til å lage en film som dette. De har lagt inn en del ekstra scener som viser hvordan landsbygda ser ut, noe som er hyggelig å se.

I tillegg følte jeg at filmen sluttet litt brått. Plutselig var filmen over for å si det sånn. Jeg ventet på en forklaring på alt som hadde skjedd i filmen, men kom aldri. I stedet virket det som om regissøren ikke gadd mer, eller at de gikk tok for penger og måtte avslutte filmen brått.

Virkelig ikke det store, og selv om jeg er fan av Zombiefilmer må jeg nok si at dette er noe av det dårligste jeg har sett innenfor denne sjangeren.


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar