onsdag 5. oktober 2011

Dag 5 - Le Locataire (The Tenant)




Dagens film er den franske filmen Le Locataire eller The Tenant som den heter på Engelsk fra 1976. Filmen er regissert av Roman Polanski og har Isabelle Adjani, Melvyn Douglas, Jo Van Fleet og Polanski selv i hovedrollene.



Synopsis:
En polakk begår en begynnertabbe når han flytter inn i bygårdsleiligheten til en nylig avdød egyptolog. Den nye leietageren kommer raskt på kant med noen ekstremt lyd-sensitive naboer, og flere urovekkende møter og observasjoner får ham til å ane at noe er katastrofalt galt med såvel bygården som folka i den.

Trailer:



Uten tvil en av de filmene jeg har sett mest frem til å se i løpet av måneden. Etter å ha sett 2 filmen med lignende plot (4th Floor og The Resident) hadde jeg store forhåpninger til denne. Det faktum at det var Roman Polanski (som sjelden har laget dårlige filmer) som hadde regissert den gjorde ikke forhåpningene mindre.



Å tross av Polanskis personlige problemer er han en glimrende regissør, noe han beviser med denne filmen. Dette beviser han allerede fra starten i en glimrende 3 minutters «one-take» sekvens hvor kameraet panorerer rundt bygningen hvor historien utspiller seg. Glimrende saker.



Han spiller faktisk også hovedrollen i denne filmen (selv om han valgte å ikke kreditere seg selv i rulleteksten eller åpningen av filmen merkelig nok) og gjør en god jobb i denne filmen, nesten like god som i kvalitetsfilmen «Dance Of The Vampire». (Eller «The Fearless Vampire Killers or: Pardon Me, But Your Teeth Are in My Neck « som er den mer festlige amerikanske tittelen på filmen.).



Noe som overasket meg var at 90'% av dialogen i filmen var på engelsk. I og med at dette var en Fransk film og i tillegg en av Polanskis tidlige filmer var jeg forberedt på en fransktalende film. Ikke at dette er et problem for min del, men noe av ideen med å se disse filmene fra forskjellige land var å få høre litt forskjellige språk i tillegg.



Jeg lurte da på om jeg kanskje hadde valgt feil lydspor (at filmen var dubbet til Engelsk), men de andre lydsporene var Tysk, Spansk og Italiensk og det blir jo bare enda mer forvirrende. Etter hva jeg har funnet frem til etter litt søking på nettet så består filmen av tidvis engelsk dialog og tidvis fransk, noe som (ikke overraskende) betyr at min britiske kopi da er over-dubbet (noe som var tydelig i et par av scenene).



Filmen har en god historie og minet meg tidvis litt om både Repulsion og Rosemary's Baby, noe som i grunn ikke er så rart i og med at de har mye av samme tematikk og at også de er regissert av Polanski. Men den er også tidvis litt vanskelig å få taket på, dette grunnet at Polanskis «Trelkovsky»-karakter ser syner, noe som gjør at man ikke har oversikt om man ser virkeligheten eller om man ser disse synene. Men dette er jo også hele hovedpoenget med filmen, så ingenting å klage på i grunn.



Filmen er ganske lang med sine to timer spilletid, men jeg følte ikke på noe tidspunkt at filmen Dro ut i tid for å si det sånn. Men den er veldig 70-talls i og med at det er mye oppbygging av historie og lite «action» for å si det på den måten. Den som forventer seg en skikkelig skremmende skrekkfilm må nok se etter det et annet sted, for The Tenant er nok mer en Psykologisk thriller, med noen skrekkelementer innimellom.



Men The Tenant er en meget god film, med en god historie, gode skuespillere og en god oppbygning. Jeg vil anbefale de som liker litt skrekkfilmer fra 70-tallet til å sjekke ut Polanskis «leilighet-triology» bestående av denne, Rosemary's Baby og Repulsion. Glimrende filmer alle 3.



Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar