fredag 28. oktober 2011

Dag 28 - The Bone Snatcher (Sør-Afrika)



Dagens film er den Sør-Afrikanske filmen The Bone Snatcher fra 2003. Filmen er regissert av

Synopsis:

Etter at noen gruvearbeidere i Namib Ørkenen forsvinner drar en gruppe forskere ut til for å se hva som skjedd med arbeiderene. Der viser det seg at de ikke bare finner arbeiderne men også udyret som tok livet av dem.

Trailer:



Når jeg tenker på Sør-Afrikansk film så er det kun 1 film jeg i farten kan nevne. Eller film blir feil utrykk i og med at det er snakk om en en hel filmserie, nemlig The Gods Must Be Crazy filmene.

Men her har vi altså en vaskekte Sør-Afrikansk skrekkfilm. Iallefall nesten.

Denne filmen har jeg faktisk hatt stående i hyllen i et par år uten å ha sett den. Jeg fant den ved en tilfeldighet til 10 kroner på Ebay og med 20 kroner i frakt hadde jeg min helt egne eksemplar av Steelbook utgaven av Bone Snatcher stående i hylla.

Filmen kunne ikke funnet en bedre lokasjon å filme på iallefall, det må sies. Nairobi ørkenen er det perfekte stedet for en film som denne og setter virkelig stemningen fra første scene.

Filmen er i grunn en tradisjonell monsterfilm som kan minne mye om Tremorse filmene. Både av utseende og med «ørken» scenarioet. Hovedforskjellen på filmene er stort sett at monsteret i Tremorse var en stor, vel mark, mens det her er et vesen laget av maurlignnede saker.

Selve monsteret ser når sant skal sies ganske dustete ut og er ikke helt det store. I tilegg så er det kun i 2-3 scener hvor monsteret dukket opp, og jeg hadde når sant skal sies både trodd og ønsket at man fikk se mer av det.

Bildekvalitten på min DVD var dessverre ikke helt det store, og hovedproblematikken ligger i at når det blir mørkt, så blir det HELT mørkt på skjermen og omtrent umulig å se noe som helst av det som skjer av handling.

Selve handlingen i filmen er vel grei nok, men jeg følte liksom aldri at jeg ble så engasjert i det som skjedde på skjermen. Man fikk liksom aldri noen tilknytting til karakterene i filmen. Men skuespillerne gjør en god jobb og da spesielt Scott Bairstow i rollen som Dr. Zack Straker og Racel Shelly i rollen som Mikki som var de to mest overbevissende.

Filmen hadde blitt mye mye bedre om de hadde byttet ut 50% av snakkingen og diskuteringen med «monster-scener».

Filmen er helt ok med tanke på at den er laget på et lite budsjett og ble solgt rett på DVD, men ingen film å lete verden rundt for å få tak i for å si det sånn.

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar