tirsdag 4. oktober 2011

Dag 4 – Gwoemul (Sør-Korea)




Dagens film er «Gwoemul» eller «The Host» som den er kjent som på Engelsk. Dette er en Sør-Koreansk film laget i 2006. Filmen er regissert av Joon-ho Bong og har Kang-ho Song, Hie-bong Byeon, Hae-il Park og Doona Bae i hovedrollene.



Synopsis:
Amerikansk militære forurenser den store Han-elven som flyter gjennom Seoul, og noen år senere lurer et mutert uhyre under vannet klar til å angripe byen. Dette er starten på en berg-og-dalbane-tur av skrekk, slapstickhumor og satire som stadig tar overraskende vendinger.

Trailer:


Det er ikke så vanskelig å se at det er lagt mye penger i denne Sør-Koreanske filmen. Hovedvekten av kapital er lagt i å lage selve «monsteret» best mulig. Dette var det da WETA Workshop som fikk ansvaret for. WETA er som mange vet det New Zealandske selskapet som jobbet med Peter Jackson på Ringens Herre Triologien.



Jeg vil nok dessverre ikke klassifisere dette som en skrekkfilm. Den går nok mer under Drama sjangeren (tro det eller ei) uti fra mitt synspunkt. .Jeg trodde både utifra Traileren og utifra coveret på filmen at det skulle være en mer skremmende film, mer slik som for eksempel «Alien filmene» eller en skikkelig monsterfilm slik som TOHO sine Godzilla filmer.



Filmen er uten tvil det jeg kaller «en pen film». Både lokasjonene og kameraføringen er meget bra og det er ingen tvil om at regissør Joon-ho Bong vet hva han driver med. De første 15 minuttene av filmen hvor man ser monsteret for første gang er utrolig bra saker og hadde filmen fortsatt i samme spor kunne det blitt meget bra.



Dessverre følte jeg at skuespilleren ikke var helt det store i denne filmen. I og med at filmen etter ca 30 minutter bytter fokus fra «monsterfilm» til «familiefilm, syntes jeg de kunne gjort en bedre jobb. Det er på mange måter familierelasjonene og behandlingen av familien som blir hoved fokuset i filmen. Jeg vil nesten si det så sterkt at monsteret kun er med i filmen for at man skal kunne få laget en situasjon som familien skal havne i.



Nok en ting jeg vil kritisere ved filmen er selve avslutningen av filmen. Uten å røpe hva som skjer, må jeg si at de godt kunne brukt litt mer tid på å finne en mer spennende måte å ta livet av monsteret på. Hele siste sekvensen virker som om den var satt sammen på kort tid og lite gjennomtenkt. Men som før sagt så virket det ikke som om monsteret var så uhyre viktig, så det var vel kanskje ok å bare bli kvitt det.



Selv om jeg ikke er helt overbegeistret for denne filmen så var det tydelig at Sør-Koreanerene var veldig begeistret for filmen. Godt over 13 Millioner kinobiletter ble solgt til denne filmen i Sør-Korea, noe som betød at ca 20% av alle innbyggerene i landet var innom kinoen å så filmen.



En liten funfact om filmen er at regisøøren og mannen som designet monsteret gav monsteret kallenavnet «Steve Buscemi». Dette var ifølge regissøren grunnet Buscemis rolletolkning i Fargo og måten Buscemi utrykker seg på i filmene han spiller i. Hvor regissøren ser likheten må du IKKE spørre meg om.



Det er faktisk planlagt både en The Host II (som ikke overraskende vil bli en «prequal» til denne) og en amerikansk «re-make». Den amerikanske oppfølgeren skulle etter planen vært utgitt i løpet av 2011, men på nåværende tidspunkt ser det ut som om planene er skrinlagt. Oppfølgeren derimot er under planlegging og er planlagt å ha premiere i løpet av 2012.



Alt i alt en skuffende film utifra de forventningene og tankene JEG hadde om filmen. Filmen har blitt hypet-opp som en «skremmende Koreansk monsterfilm» og ender opp som en «Familiedrama med innslag av monster».



Hadde jeg satt meg ned og forventet å se en Sør-Koreansk drama film da hadde ting sikkert sett helt annerledes ut, men for meg ble dette en skuffelse. Det eneste positive jeg fant ved filmen var monster effektene (som man så alt for lite til) og det visuelt pene utseende på filmen.


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar