torsdag 6. oktober 2011

Dag 6 – Riget (Danmark)



Dagens «film» er den danske mini-serien «Riget» fra 1994. Filmen er regissert av Lars Von Trier og har Ernst-Hugo Järegård, Kirsten Rolffes, Holger Juul Hansen, Søren Pilmark og Ghita Nørby i noen av hovedrollene.





Synopsis:
Mesteparten av handlingen foregår på Rigshospitalet Institutt for nevrokirurgi. Det begynner med at pasienten Sigrid Drusse kommer inn på avdelingen, men den svenske patologen Stig Helmer hevder at den gamle damen bare simulerer sykdom. Det viser seg også at fru Drusse er en spiritualist med en medium-lignende evner. Det er noe som ikke stemmer og det ser med tiden ut som om det spøker på sykehuset.

Trailer:


Ja, jeg kan jo begynne med å informere om at jeg velger kun å se Riget I fra 1994 og ikke Riget II fra 1997. Jeg er klar over at de henger sammen og at jeg vil få en bedre filmopplevelse av å se begge, men i og med at det da vil ta ca ni og en halv time å se begge syntes jeg det får holde med Riket I som i seg selv varer i litt over 4 timer.



I mine øyne har Lars Von Trier gjort noe ganske utrolig med denne serien. Ikke nok med at han har laget en bra og ikke minst bisar Mini-serie, men han har også gjort slik at en av vår tids største «skrekk-forfattere», nemlig Stephen King fikk inspirasjon til å skrive en bok med lignende historie.



Det er det ikke alle som kan skryte på seg (For ordens skyld kan jeg nevne at Stephen King boken (og dertil TV-serien som ble laget av boken) heter «The Kingdom).



Serien er utrolig bra og en herlig blanding av Skrekk, komedie og drama. Her er det en herlig blanding, og man går fra å være nervøs og spent det ene øyeblikket til å sitte og skrattle høyt det neste. Serien består hovedsakelig av scener laget med håndholdt kamera, noe som gir filmen et dokumentarpreg.



Skuespillerne gjør en glimrende jobb i denne serien og da spesielt Ernst-Hugo Järegård i rollen som Stig Helmer (jeg trenger vel ikke lege ut om hvor Lars Von Trier fikk ideen til det navnet fra). Moro er det også å se den tyske skuespillerveteranen Udo Kier i rollen som Age Krüger.



Lokasjonene i filmen er også utrolig bra. Rigshospitalet fremstår her som et utrolig skremmende sted og de som lider av sykehuskrekk bør kanskje avstå fra å se denne serien.



Om det er noe serien kan kritiseres litt for må det være at selve billedkvaliteten ikke er det store. Greit nok at Von Trier ønsket at det skulle se sånn ut, men det blir etterhvert litt slitsomt å se på i og med at det er såpass kornete.



Serien har noen sekvenser som blir litt vel «såpeopera» for min del. Det blir mye skravling uten at det egentlig er noe poeng med samtalen og uten at det er noen fremgang for å si det sånn. Så hadde den blitt kuttet ned med 30-40 minutter så tror ikke jeg at den hadde blitt noe dårligere av den grunn.



Mini-Serien er ganske lang med sine 4,5 timer og tar du med oppfølgeren «Riget II» er du oppe i godt over 9 timer, så det er nok ikke dumt å strekke de ut over et par dager. Kort oppsummert en meget god Mini-serie som uten tvil er noe av det beste som er produsert av dansk film/serie.



Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar