torsdag 20. oktober 2011

Dag 20 - La Casa Muda (Uruguay)



Dagens film er den Uruguayske filmen La Casa Muda (eller The Silent House som er den engelske tittelen) fra 2009. Filmen er regissert av Gustavo Hernández og har Abel Tripaldi, Gustavo Alonso, María Salazar og Florencia Colucci i rollene.

Synopsis:

Laura og hennes far Wilson skal pusse opp et gammel hus midt ute i skogen,

de går og legger seg for natten da Laura våkner av noen lyder i 2 etasje.

De har fått beskjed om å ikke gå opp der,men Laura klarer ikke å holde seg unna.

Hun vekker faren sin som går opp for å sjekke hva lydene er.....


Trailer:

Det som er det mest spesielle med denne filmen er at den (etter sigende) er skutt i 1 sekvens. Jeg vet at det er flere andre filmer som er det, blant annet den glimrende russiske filmen Russkiy kovcheg, men jeg tror dette er den første skrekkfilmen som er laget på denne måten.

Dette gjør på ingen måte filmen noe bedre, men det gjør iallefall at den stikker seg ut i mengden. Filmen har blitt sett på Blu-Ray og dermed er bildene hentet fra nettet, så kvaliteten er kanskje ikke helt topp, men men.

Filmen er etter sigende «bassert» på virkelige hendelser, men det har det vel oppigjennom årene stått på de fleste skrekkfilmer av alle så slag, så jeg er ikke helt sikker på hvor mye man skal tro på akkurat det lenger.

Selv om filmen består 90% av scener hvor «Laura» går rundt huset, så er den overaskende god. Jeg har sansen for filmer som Blair Witch Project, Paranormal Entity osv, så det var nok en av grunnene til at jeg likte denne filmen. Filmen er overaskende stemningsfull og hovedgrunnen til dette mener jeg er at man, ikke har et såkalt «POV-perspektiv» (Pint Of View, hvilket vil si at man ser det gjennom karakterens øyne). Men man har istedet lagt det opp slik at man følger hovedkarakteren.

På denne måten får man mange gode scener hvor man virkelig kan se frykten i øynene på Florencia Colucci som spiller Laura. Florencia Colucci gjør en kjempegod jobb i denne filmen og bærer uten tvil filmen på sine skuldre.

Filmen har en del scener hvor jeg skvatt til og virkelig lurte på hva som skjer. Lyssettingen og lydbruken er utrolig bra og man får en virkelig klaustrofobisk og innestengt følelse gjennom nesten hele filmen. Musikken som er brukt i filmen passer også utrolig godt inn.

Det eneste jeg har å utsette på filmen var avslutningen, hvor man «avslører» hovedpoenget i filmen. Denne avsløringen føltes litt lettvin, og raskt laget for å si det sånn, og jeg kunne godt tenkt meg en litt annen måte å avslutte filmen på.

En amerikansk remake er nå laget, og den er regissert av Chris Kentis med Elizabeth Olsen, Adam Trese, Eric Sheffer Stevens og Julia Taylor Ross i hovedrollene. Det blir spennende å hvordan den blir i forhold til sin Uruguayske original.

En meget god film, med en fortellermåte som gjør den enda bedre.

Terningkast:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar