lørdag 1. oktober 2011

Dag 2: Taxidermia (Ungarn)




Dagens film skulle egentlig vært den Indiske filmen Haunted 3D og den var nok den mest «eksotiske» filmen på listen min. Jeg satt da filmen inn i spilleren min før i dag og hva skjer, joda INGENTING. Filmen bare står og spinner i spillerne uten at noe mer skjer. Jeg forsøkte på 2 pcer, 2 DVD spillere og Blu-Ray spilleren men ingen av dem ville spille den. Så den er nå sendt i retur til Bollyman.com, så får vi se hva som skjer.



Dermed måtte jeg finne et substitutt til den filmen. Valget falt da på den Ungarske filmen «Taxidermia» fra 2006. Filmen er regissert av György Pálfi og har Csaba Czene, Gergely Trócsányi og Marc Bischoff i hovedrollene.



Synopsis:
Vi møter først bestefaren som er soldat i en fjerntliggende del av Ungarn under krigen. Han blir kåt på kommandantens feite hustru, som han gjør gravid. Sønnen blir født med grisehale og er tydeligvis forbannet.
Gutten vokser opp til å bli et fedmeberg og slår seg opp som atletisk mester i hurtigpising. Han får selv en sønn som er hans rake motsetning. Denne vokser opp til å bli en radmager mann som arbeider som utstopper eller " taxidermist", som det heter på fagspråket.
Det ultimate for ham er udødelighet - og hvordan oppnår han dette?

Trailer:



Jeg så faktisk denne filmen for ca 1/2 år siden og det var vel derfor jeg kom på den når jeg nå måtte finne en ny film sånn på sparket. Taxidermia er en utrolig spesiell film og jeg vil nok ikke kalle den for en ren skrekkfilm. Det er nok en god blanding av både svart komedie, drama, skrekk og drama.



Filmen i seg selv er godt laget og underholdende, men den inneholder en del scener som kanskje ikke er godt egnet når familien skal sette seg ned å kose seg med en film for å si det sånn. Alle 3 «generasjons-historiene» har hver sin scene som virkelig setter spor i hjernebarken.



Jeg har ikke lyst til å beskrive disse i og med at de i bunn og grunn er noe som bør sees for å forstå de, men kan røpe såpass at de innebærer alt fra avsagde lemmer til oppkast, kaviar, kvisthull og døde griser.



Det er tydelig at Pálfi ønsket å lage en film som skiller seg ut fra alt annet som blir/ble laget av film og det har han virkelig klart. Når jeg så filmen for første gang var jeg ikke videre imponert og syntes i grunn hele filmen var elendig. Men ved andre gjennomgang var filmen mye bedre. I tillegg til at selve historien vokste på meg begynte jeg også å se på det «rundt» historien.



Skuespillerne i filmen gjør en utrolig god jobb og gjør at man virkelig føler med karakterene i filmen. For meg er det Gergely Trócsányi som spiller Balatony som gjør den beste jobben, og hvorfor han ikke vant noen priser for denne filmen vet ikke jeg. Marc Bischoff som spiller Lajos gjør også en meget god jobb.



Filmen er (med problemer for å finne andre ord) pent laget. Selve «filmingen» er gjort på en glimrende måte og i tillegg har man gjort en god jobb med både kostymer og lokasjoner i filmen. Virkelig en fryd for øyet (om man ser bort i fra alle de groteske scenene da så klart).



I mine øyne er det de 2 siste delene som er de aller beste og avslutningen på filmen er rett og slett genial. Jeg er ganske sikker på at hvis en mer anerkjent regissør som for eksempel David Gronenberg hadde laget denne filmen ville den fått et mye bedre rykte en det den har i dag.



Alt i alt en meget god film som nok er litt for spesiell for de fleste, men verdt en titt om man vil se en film man aldri har sett maken til.



Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar