fredag 10. oktober 2014

Dag 10 – Friday The 13th (2009)



Dagens film er den amerikanske filmen Friday The 13th fra 2009 . Filmen er regissert av Marcus Nispel og har Travis Van Winkle, Derek Mears, Danielle Panabaker og Jared Padalecki i hovedrollene.


Synopsis:
Clay Miller (Jared Padalecki) går gjennom den uhyggelige skogen rundt den legendariske innsjøen Crystal Lake på leting etter sin savnede søster.Med seg i letingen får han Jenna (Danielle Panabaker) en ung jente han har møtt blant en ungdomsgjeng på en adrenalinfylt helgetur. Men de finner så mye, mye mer enn de hadde forventet. Uten å ane det har de beveget seg inn i domenet til den mest fryktinngytende skikkelsen i amerikansk filmhistorie - den beryktede drapsmannen som terroriserer Crystal Lake området med en sylskarp machete: Jason Voorhees.
 
Trailer:

Da var det tid for å sjekke ut remaken av Friday The 13th for å se om den klarer å hamle opp med originalen. Filmen er som før nevnt regissert av Marcus Nispel og han har hatt erfaring med å lage remakes før. Seks år tidligere hadde han lagte en remake av The Texas Chain Saw Massacre, og året etter laget han en TV-remake av den klassiske Frankenstein.

 
Denne gangen syntes jeg ikke han gjør en så kjempegod jobb. Historien og utførelsen er slettes ikke dårlig, men den har ikke den samme campy kvaliteten som det originalen hadde. Her er ting mer seriøst og mørkt, uten at det blir så mye moro ut av det. 

 
Men når det er sagt så er ikke dette en elendig film. Den plukker elementer fra de fleste av de tidligere Friday filmene og klarer på en måte å sette dette sammen til en underholdende historie. Det er plenty med både alkohol, dumme ungdommer og blodige mord å finne også her. 

 
Noe som overasket meg når jeg så den var at jeg trodde at filmen ikke hadde noe «titel-kort» for dette dukket aldri opp, men etter hele 25 minutter så dukket plutselig tittelen på filmen opp på skjermen. Så langt ut i en film tror jeg aldri jeg har sett et tittel-kort dukke opp så dette syntes jeg var et rart valg.


Derek Mears gjør en god rolle som Jason, selv om han egentlig ikke gjør så mye annet enn å gå rundt og puste å pese, så fremstår han virkelig som en skremmende karakter som man vil ha lite med å gjøre. 

 
Resten av skuespillerne gjør også en ganske god jobb, og ser man på det sånn rent teknisk så følte jeg at skuespillerne her gjorde en bedre jobb enn i originalen. 

 
På tross av at filmen ikke er like god som originalen så var denne filmen den som hadde tjent mest penger i åpningshelgen på kino med hele 43 millioner dollar. Den dro inn godt over 90 millioner dollar, ut i fra et budsjett på rundt 20 millioner så den var en økonomisk sett god ide. 

 
Jeg føler at filmen egentlig leverer det folk forventet av denne filmen, men på grunn av både nostalgi og en litt dårlig karakteroppbygging så havner den hakket under originalen sånn karaktermessing. Men gi den i allefall en sjanse. 

 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar