onsdag 15. oktober 2014

Dag 15 – Dawn Of The Dead (1979)




Dagens film er den Amerikanske filmen Dawn Of The Dead fra 1979 . Filmen er regissert av George A. Romero og har Gaylen Ross, Scott Reininger, Dabvid Emge og Ken Foree i hovedrollene.


Synopsis:
En gruppe overlevende i en forstad i Wisconsin, uten annet felles enn at de ikke er smittet av viruset, har samlet seg i et stort kjøpesenter. Ikke bare er den lille gruppen nødt til å unnslippe og bekjempe zombiene som er ute etter dem, men også må lære seg å samarbeide og leve med hverandre for å opprettholde en siste bastion av menneskelighet. 
 
Trailer:

Da er det tid for å se på film nummer 2 i George Romero sin «Dead-serie». Desverre har jeg ingen av remakene av Night Of The Living Dead liggende så da falt valget på denne oppfølgeren istedet. 

 
Romero sin ide med å legge mesteparten av handlingen til et kjøpesenter er rett og slett genialt. En stort mer glimrende lokasjon for denne type filme tror jeg man skal lete lenge etter. Disse scenene ble filmet på vinteren i 1977 og ble unnagjort etter at kjøpesenteret var stengt for dagen. De måtte ta en pause med innspillingen under julehøytiden siden det ville blitt alt for mye jobb å ta ned og sette opp alle juledekorasjonene. 

 
Jeg har fra før sett to utgaver av denne filmen. Først Romero sin originalutgave og deretter Dario Argento sin nedkuttede Europeiske utgave med annen musikk. Utifra disse to utgavene må jeg si at jeg foretrekker Argento sin utgave foran Romero sin. Tempoet er litt høyere i denne utgaven og musikken er helt glimrende. Desverre har jeg kun originalutgaven liggende her for øyeblikket.

 
Spesialeffektene er gode, selv om selve sminkejobben kanskje kan virke litt utdatert den dag i dag, så må man tenke på at Savini ikke hadde det helt store budsjettet å jobbe med på denne filmen heller. Budsjettet på filmen var såpass lavt at Savini faktisk måtte ta på seg jobben som stuntmann i tilegg til sminke og effekter. 

 
Filmen hadde kun et budsjett på 650 000 dollar noe som var ganske ltie penger også i 1979. Men filmen gjorde det meget godt internationalt og dro inn over 55 millioner dollar.
Denne filmen er George Romero sin personlige favoritt i Dead-serien og premieren på filmen har han sagt var en av de beste opplevelsene i hans liv. 

 
Også de som er glade i gørr og blod får en god mengde med det i denne filmen. Filmen var visstnok den blodigste amerikanske filmen som var gitt ut opp til dette punktet. 

 
Filmen har et veldig 70-talls utseende og min dårlige DVD utgave fra Noble-Entertainment gjør vel kanskje ikke ting noe bedre, så jeg bør nok investere i en BD utgave i fremtiden for å kunne retferdiggjøre min karaktersetning, men lite å få gjort med det nå.


En zombiefilm vell verdt å se for fans av sjangeren og en glimrende sosial.satire i tilegg. 

 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar