torsdag 2. oktober 2014

Dag 2 – When A Stranger Calls (2005)


Dagens film er den amerikanske film en When A Stranger Calls fra 2005. Filmen er regissert av Simon West og har Brian Geraghty, Tessa Thompson, Katie Cassidy, Tommy Flanagan og Camilla Belle i hovedrollene.


Synopsis:
I et avsidesliggende hus forbereder skoleeleven Jill Johnson seg på en rutinemessig kveld som barnevakt. Med barna i søvn og et vakkert hjem å utforske, låser hun døra og setter på alarmen. Men når en serie uhyggelige telefonoppringninger fra en fremmed insisterer på at hun må se til barna, begynner Jill å få panikk. Frykt blir til iskald redsel når hun får telefonsamtalene sporet og oppdager at de kommer inne fra huset hun befinner seg i. Jill må samle alt hun har av mot og indre styrke hvis hun skal kunne slå tilbake og komme levende ut fra huset. 

 
Trailer:

Da var det tid for å se om den første remaken ut klarer å hamle opp med originalen.
Denne remaken ble laget 26 år etter originalen og jeg var spent på å se om den klarte å holde på stemningen fra originalen, eller om denne kom til å bli en hjernedød slasher som skilte seg helt fra originalen. 

 
Til min overraskelse og glede følte jeg at denne filmen faktisk ikke bare hadde mye av stemningen fra originalen, men at den faktisk over-gikk den. Her er det mer fokus på det vi faktisk har lyst til å se, nemlig scener i og rundt huset hvor Jill sitter som barnevakt.
Huset de har valgt å bruke til innspillingen passer perfekt til denne typen film, og var nok også en grunn til at jeg syntes denne overgikk den første filmen. 

 
Jeg må også si at jeg var usikker på om Camilla Belle hadde det som kreves for å spille hovedrollen i denne filmen, men jeg syntes hun spilte meget godt i den psykologiske thrilleren «The Quiet» som kom ut i 2005 så håpet var der iallefall


Jeg syntes hun gjorde en meget overbevisende jobb også i denne filmen og viste at hun taklet godt å spille i en såpass utfordrende rolle. I tilegg må det jo også nevnets at hun har et litt mer «hollywood-utseende» enn det Carol Cane hade (uten å si noe vondt om henne) og det skader jo heller aldri. 

 
Camilla Belle mistliker vistnok sterkt skrekkfilmer så hun hadde i utgangspunktet ikke lyst til å spille i denne filmen, men etter at Simon West hadde informert henne om at dette kom til å bli en psykologisk thriller takket hun ja til jobben. 

 
Når det gjelder de øvrige skuespillerne i filmen, så er de desverre ikke like minneverdige. I motsetning til i den første filmen, så er de fleste av de andre skuespillerne her ganske generiske og uvesentlige, men på den annen side så føler jeg at det er greit nok, for de har ikke så mye med hovedplottet i filmen å gjøre. 

 
Filmen har så klart plenty med klisjefylte øyeblikk med mobiltelefoner som ikke fungerer som de skal, biler som ikke vil starte og slikt, men dette har på mange måter blitt normen som føltes i de fleste «skrekk-aktige» filmer om dagen, og er en lettvin måte å lage spenning på. 

 
Dette er nok helt klart en av de filmene som man vil like veldig godt, eller så vil man hate den. Jeg er helt klart i den første leieren. 

 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar