lørdag 18. oktober 2014

Dag 18 – The Last House On The Left (2009)


Dagens film er den amerikanske filmen The Last House On The Left fra 2009. Filmen er regissert av Dennis Iliadis og har Aaron Paul, Josh Coxx, Sara Paxton, Michael Bowen, Garret Dillahunt i hovedrollene.


Synopsis:
Samme kveld som de ankommer det avsidesliggende huset ved sjøen Coollingwood lake blir Mari og hennes venn Paige kidnappet av en rømt fange med sosiopatiske trekk, Krug og gjengen hans - hans sinnssyke kjæreste Sadie , hans sadistiske bror Francis og den motløse sønnen Justin. 
 
Trailer:

Både Wes Craven som regisserte originalen og Sean S. Cunningham som produserte originalen er her med som produsenter. Med-podusent Jonathan Craven, som er Wes Cravens sønn hadde faktisk en liten rolle i originalen. Han spilte i den filmen en liten gutt med ballong. 

 
Filmen har ikke den samme stemningen som originalen, men gjør en glirende jobb med å få med de viktigste hendelsene fra originalen og er også overaskende hard å komme seg igjennom. Også denne filmen har fått på plass realismen som var en «viktig» del av originalen og man føler at karakterene på skjermen er virkelige. 

 
Skuespillet her er også veldig solid. Alle gjør sine roller godt og det er kanskje Sara Paxton og Garret Dillahunt som står frem som de to aller beste skuespillerne her for min del. Sara Paxton hadde før dette primært spilt i komedier og veldig barnevelnlige filmer så jeg ble imponert over hvor godt hun talket overgangen til denne ganske harde filmen. 


Jeg syntes også at vi får en bedre karakteroppbyggning og forståelse for karakterene i denne filmen. Man får mer medfølelse for karakterene her enn man gjorde i originalen og dette likte jeg meget godt.


 
En ting de heldigvis har droppet fra remaken er disse komiske scenene som jeg kritiserte i originalen. Her føler jeg at filmen legger seg på et realistisk og dystert nivå gjennom hele filmen og ikke føler for å løfte opp stemningen, noe som jeg likte godt. 

 
Filmen skulle egentlig gis ut rett på DVD i oktober i 2009, men etter å ha fått positive tilbakemeldinger på en testvisning i 2008 ble det bestemt at filmen skulle bli vist også på kino. Noe som ikke var så dumt i og med at filmen dro inn over 45 millioner dollar på kinovisningene. 

 
En meget god remake som jeg nok en gang føler at over-gikk originalen såvidt det var, dermed havner jeg et hakk høyere på karakterskalaen denne gangen. 

 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar