lørdag 4. oktober 2014

Dag 4 – Frankenstein (1994)


Dagens film er den amerikanske filmen Frankenstein fra 1994. Filmen er regissert av Kenneth Branagh og har Helena Bonham Carter, Ian Holm, Kenneth Branagh og Robert Di Niro i hovedrollene.


Synopsis: Året er 1794. Et sted nær Nordpolen, mens is massene holder ham i et jerngrep, redder Kaptein Wolton en dypt forkommen og nesten vanvittig fremmed. Hans navn er Victor Frankenstein... Og han har en uhyggelig historie å fortelle. 

 
Trailer:

Sånn personlig hadde jeg veldig lyst til å se «The Curse Of Frankenstein» i dag, i og med at jeg mener at det er den beste remaken, men etter litt krangling med meg selv kom jeg frem til at det er 1994 utgaven av filmen som nok helt klart er den best kjente remaken og dermed ble det den som ble sett i dag. 

 
Denne filmen er det nok fort rundt 17 år siden jeg så sist, og den gangen syntes jeg filmen var heller elendige greier. Men denne gangen syntes jeg faktisk filmen var meget god. Det faktum at man er 29 år når man ser den istedet for 12 har tydeligvis litt å si.

 
Filmen skal ha skryt for at den følger historien i boken godt, den er faktisk den filmen som visstnok følger handlingen best av alle adapsjonene som er laget av boken.

 
Produsent Francis Ford Coppola som egentlig hadde lyst til å regisere filmen, var ikke helt overbegeistret for hvordan regissør Kenneth Branaghs ferdige versjon av filmen ble. Han ønsket at hele den første halvtimen av filmen skulle klippes bort, men Branangh nektet han å gjøre dette. I etterkant uttalte Copola at han mente filmen var blitt et makkverk. Han om det. 

 
Skuespillet i filmen er det absolutt ingenting å si noe på. Alle fra De Niro, til Cleese (i en meget seriøs rolle) spiller glimrende og det er tydelig at Branagh fikk det beste ut av skuespillerne han hadde med i filmen. Brnagh selv spiller også godt i rollen som Victor, og overspiller ikke like mye som jeg føler han ellrs har en tendens til å gjøre.


 
Det eneste jeg følte at filmen manglet var atmosfæren som den første filmen hadde. Misforstå meg rett, dette er en dyster og visuelt pen film, men den mangler litt av mystikken og stemningen fra originalen i mine øyne. I tilegg er jeg ikke helt overbegeistret for slutten på filmen, men det er jo så sin sak.


 
Filmen gjorde ikke så godt inntrykk når den ble sluppet på kino i USA og klarte bare å spille inn 12 millioner dollar av et budsjett på 45. Men heldigvis for TriStar og Branagh så var det europeiske publikum mer begeistret og den spilte inn rundt 90 millioner dollar her og gjorde dette til en meget suksessfull film. 

 
En positiv overraskelse som nesten klarer å hamle opp med originalen nå ved andre gjennomsyn. Helt klart verdt å sjekke ut for de som liker originalen. 

 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar