torsdag 16. oktober 2014

Dag 16 – Dawn Of The Dead (2004)


Dagens film er den amerikanske filmen Dawn Of The Dead fra 2004. Filmen er regissert av Zack Snyder og har Mekhi Phifer, Jake Weber, Ving Rhames og Sarah Polley i hovedrollene.


Synopsis: En ukjent epidemi er sluppet løs, og er i ferd med å spre seg over hele verden. Den grusomme sykdommen zombifiserer mennesker og gjør at de må leve av menneskekjøtt. Epidemien er ikke komplisert, blir du bitt blir du forvandlet til en zombie (en levende død). Etter hvert som hæren av zombier øker, kollapser landet og anarki bryter ut, folk rømmer husene og det er slik våre hovedpersoner Stephen (Emge), Peter (Foree), Roger (Reiniger) og Francine (Ross) treffer hverandre.

Trailer:

Det må sies at jeg er en stor fan av Zack Znyder og flere av hans filmer er godt inne på Top-30 listen min over de beste filmene jeg har sett. Spesielt «300» og «Sucker Punch» syntes jeg var veldig imponernde. 

 
Så da kommer det kanskje ikke som en stor overaskelse at jeg også synes denne remaken av Dawn Of The Dead er meget god. Faktisk syntes jeg den er hakket bedre enn originalen, selv om jeg vet at de fleste andre sannsynligvis er uenige i det.
Jeg liker stemningen i denne filmen veldig godt. Man føler seg på en måte aldri helt trygg på hva det neste som kommer til å skje. 

 
Diksusjonen vedrørende «løpende» zombier eller gående zombier er ikke så vesentlig for min del. Jeg er ikke så zombie-frelse at jeg føler at det ene er mer riktig enn det andre, men jeg kan forstå at noen såklart har problemer med dette. Spør meg heller hva jeg syntes om glitrende vampyrer så skal du få et ganske utfyllende og negativt svar tilbake. :)



Filmen har også (i likhet med originalen) en god dose humor og tar seg selv tidvis ganske uhøytidelig noe som er artig å se i en skrekkfilm. 

 
Det er også artig å se igjen Ken Foree, Scott Reiniger og Tom Savini som alle var med i originalen, dog i andre roller. 

 
Filmen hadde et vesentlig høyere budsjett en originalen med hele 28 millioner dollar, men også denne filmen gikk godt i pluss med sine 102 millioner dollar i inntjening. 

 
Til og med George Romero har uttalt at han var fornøyd med måten Zack Snyder laget denne filmen, noe som Znyder helt klart må ta med seg videre.


En meget god remake som jeg syntes er hakket bedre enn originalen og vel verdt å se. 

 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar