onsdag 8. oktober 2014

Dag 8 – The Omen (2006)

  
Dagens film er den amerikanske filmen The Omen fra 2006. Filmen er regissert av John Moore og har Liev Schreiber, Seamus Davey-Fitzpatrick, Julia Stiles og David Thewlis i hovedrollene.


Synopsis:
Et amerikansk diplomatektepar opplever djevelbesettelse, onde varsler og død. Barnet de venter dør under fødselen. Mannen finner et annet barn til erstatning og skjuler sannheten for kona. På guttens femårsdag begynner skremmende ting å skje... 

 

 
 
Trailer:

Da var det tid for en av remakene som jeg faktisk ikke har sett så mye frem i mot å se. Jeg så denne filmen like etter at den kom ut i 2006 og likte den ikke i det hele tatt. Så da får man se om 8 år i filmhylla har gjort filmen noe bedre. 

 
Det må det sies at den dessverre ikke har gjort. Historien i seg selv er jo veldig lik originalen så den er det lite å kritisere på. Selv om de såklart må modernisere litt her og der. 


 
Hovedkritikken min mot denne filmen går nok helt klart på skuespillerprestasjonene. Jeg tviler ikke på at Liev Schreiber og Julia Stiles er gode skuespillere, for de har gjort gode filmer begge to. Men de har ingen kjemi seg i mellom og er langt i fra nivået til Peck og Remick når det gjelder replikkavlevering og innlevelse. 

 
Faktisk var både Pierce Brosnan og Jim Carey alternativer til å spille rollen som Robert Thorn i denne filmen, men jeg tviler sterkt på at det hadde hjulpet på noen som helst måte. 

 

Seamus Davey-Fitzpatrick som spiller Damian kan vel ikke klandres så mye for at filmen er dårlig, men han har ikke det samme skremmende utrykket som det Harvey Stephens hadde i originalen dessverre.

 
Filmen mangler også den skremmende atmosfæren fra originalen, selv om de skal ha litt skryt for å ha fått til et par scener. Men i det store og hele føles det for min del ut som jeg blir sittende i to timer og irritere meg over at jeg ikke så originalen en gang til isteden. 

 
I mine øyne en bortkastet film som man helt klart ikke trenger å bruke to timer av livet sitt på å se. Se originalen istedet. 

 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar