tirsdag 28. oktober 2014

Dag 28 – A Nightmare On Elm Street (2010)


Dagens film er den amerikanske filmen A Nightmare On Elm Street fra 2010. Filmen er regissert av Samuel Bayer og har Kyle Gallner, Rooney Mara, Katie Cassidy og Jackie Earle Haley i hovedrollene.


Synopsis:
En gjeng tenåringer har forferdelige mareritt, så virkelige at de ikke lenger tør å sovne. De er livredde for å bli drept på ordentlig av mannen de alle ser i drømmene sine. Etter en rekke grusomme dødsfall viser det seg at frykten er begrunnet, og for å overleve må vennene lete etter svar i barndommen. 
 
Trailer:

Det var vel i grunn nesten uungålig men Jackie Earle Haley har virkelig ikke den samme sjarmen som det Robert Englund hadde i rollen som Freddy. Haley skal ha skryt fordi han klarer å skape en ganske så skummel rollefigur, men all sjarmen fra originalen er på mange måter borte.


Selve historien derimot føler jeg at fungerer greit. Men når de først skal lage en remake så føler jeg at det å lage scener som er helt like scenene i originalen blir litt bortkastet. Det er greit nok at man tar elementer fra originalen, men prøv iallfall å gjøre litt nytt mener nå jeg.
Men filmen har noen scener som gjør at den ikke blir helt håpløs, så det er litt håp i enden av tunnelen for å si det slik. 

 
For å få et godt eksempel på en film som IKKE fikk til dette er det bare å se på remaken av Psycho som jeg vurderte å se i løpet av denne måneden, men jeg kjente at jeg rett og slett ikke orket å lide meg igjennom en og en halv time med Vince Vaughn som Norman Bates.


En artig funfact er at genseren som Freddy bruker i denne filmen faktisk er strikket av Judy Graham som var den samme damen som strikket den originale genseren fra 1984-utgaven. En annen funfact er at Michael Bay (jada, han Michael Bay) faktisk var produsent på både denne remaken, remaken av The Texas Chainsaw Massacre, remaken av morgendagens film og remaken av Friday The 13th.


Men på tross av mine tanker om denne filmen så dro den inn over 115 millioner dollar på kinovisninger. Med tanke på at filmbudsjettet var på 35 millioner så tjente med andre ord denne filmene inn godt over dobbelt så mye som det originalen gjorde i sin tid. Selv om det ikke gjør dette til en bedre film. 

 
En film som man fint kan sjekke ut om man liker de andre filmene i serien, men absolutt ikke noe «must-see». 


Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar