søndag 12. oktober 2014

Dag 12 – Dracula (1992)


Dagens film er den amerikanske filmen Dracula fra 1992. Filmen er regissert av Francis Ford Coppola og har Keanu Reeves, Gary Oldman, Winona Ryder og Anthony Hopkins i hovedrollene.


Synopsis: Historien begynner når den transylvanske prinsen Vlad kommer hjem fra slagmarkene for å høre at hans elskede kone har tatt livet av seg selv i den tro at han var død. Denne fryktelige urettferdighet gjør at han selger sjelen sin til satan og lever evig som vampyr, for kanskje en dag å se sin kjære igjen. Den dagen kommer flere århundre senere, når den unge advokaten Jonathan Harker kommer til Transylvania for å ordne med noe eiendomssalg. Han viser frem et bilde av sin forlovede, Mina Murray, og Dracula skjønner at hans elskede har kommet tilbake til jorden. Han legger ut på en lang og vond reise til 1900-tallets London. Hans begjær for blod vokser i takt med hans behov for å få tak i Mina

Trailer:

De som kjenner meg vet at jeg ikke har så veldig høye tanker om denne filmen, men som med de fleste andre filmene her er det lenge siden jeg har sett denne filmen, så vi får se om alderen til filmen og ikke minst min alder gjør at filmen er bedre denne gangen. 

 
Castingen er for meg helt feil i denne filmen. Keanu Reeves passer virkelig ikke i rollen som Harker og andre som Winona Ryder, Cary Elwes og Billy Campbell er heller ikke særlig overbevisende i sine roller. 

 
Et av få høydepunkt i filmene for min del er Tom Waits i rollen som Renfield. Han er på langt nær så god som Dwight Fry var i originalen, men han gjør en meget solid jobb og viser at han også er en meget god skuespiller i tilegg til musiker. 

 
Anthony Hopkins og Gary Oldman derimot gjør en god jobb med det materialet de har fått utlevert selv om håret til Oldman i åpninngscenen er noe av det dumeste jeg har sett på filmlerretet til nå i mitt liv. 

 
Atmosfæren i filmen derimot syntes jeg er god og visuelt sett er det virkelig pene saker. Men det hjelper dessverre lite når skuespillet drar såpass mye ned og rollefigurene oppfører seg så annerledes fra boken som det er mulig å gjøre. 

 
Jeg legger kanskje litt for mye vekt på akkurat det at ting er annerledes fra boken, i og med at ingen filmatiseringer av denne historien har klart å få til ting korrekt, men jeg mener det bør være mulig å få laget en film som ialleflal får basis elementene korrekt.


Filmer redder seg inn på grunn av det visuelle, men sånn ellers må jeg si at jeg syntes dette fortsatt er temmelig skuffende greier. 

 
Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar