mandag 11. oktober 2010

Dag 12 -Dr. Mabuse, der Spieler




Dagens film er Dr. Mabuse, der Spieler fra 1922. Filmen er regisert av Fritz Lange og har blant andre Rudolf Klein-Rogge, Aud Egede Nissen, Gertrude Welcker og Alfred Abel



I og med at denne filmen varer litt over 4 timer, er den delt inn i to deler. 1. Der große Spieler: Ein Bild der Zeit og 2. Inferno: Ein Spiel um Menschen unserer Zeit.






Kort handlingssammendrarg:
Dr Mabuse er yrkeskriminiell, doktor i psykiatri og mester i telepatisk hypnose. Han svindler på børsen og fra rikfolk, dreper og manipulerer. Statsadvokaten Von Wenk tar opp jakten på Dr Mabuse, og sliter mest å få folk til å hjelpe ham, Dr Mabuse er som et spøkelse og det virker som om han ikke eksisterer. Dr Mabuse blir tatt til slutt og blir sendt på hjem for sinnsyke, diskusjonen er tredelt ; han feiker sinnsykedommen for å få mildere straff, han ser spøkelser fordi han er gal eller spøkelsene gjør ham gal.



Det må sies at det er imponerende av Fritz Lang å lage et fire og en halvtimes filmepos i 1922. Andre filmer på denne tiden varte sjelden over timer og dette er noe av det som gjør filmen såpass spesiell. Filmen er i svart/hvit og uten tale. Filmen har (heldigvis) et musikalsk lydspor, så man slipper å sitte helt i stillhet å se filmen.



Filmen er på mange måter oppbygningen til til den mer kjente oppfølgeren Das Testament des Dr. Mabuse. Dr Mabuse, der Spieler har faktisk fått så mange som 9 (mer eller mindre seriøse) oppfølgere, noe som slettes ikke er så verst.



Jeg har ingen problemer med å forstå at dette er en revolusjonerende film og på mange måter en viktig film i film historien. Men personlig føler jeg at filmen blir alt for lang og jeg hadde nok kunne nøyet meg med 3 timers utgaven. Det blir etterhvert slitsomt å følge med på alle "plansjene" med tysk tekst som forklarer handlingen i filmen. I tillegg er det ganske mange død-partier hvor det skjer lite eller ingenting.



Dr. Mabuse, der Spieler er en film som ofte blir brukt som "studentfilm" hvor man sitter og diskutere og analyserer filmen, og her er det virkelig mye å diskutere og analysere.



Filmen er nok for spesielt interesserte og selv om jeg (iallefall forsøker) å anse meg som en av disse var nok ikke dette helt en film for meg. Kort oppsummert, for lang og det faktum at det blir MYE lesing av dialog gjorde at dette ikke ble helt det store.



Terningkast:



Morgendagens film vil bli film 1 i en filmserie hvor jeg eier film nummer 1,3,4 og 6 :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar