tirsdag 19. oktober 2010

Dag 19 - Reykjavik Whale Watching Massacre



Dagens filmer da Reykjavik Whale Watching Massacre fra 2009. Filmen er regisert av Julius Kemp og i hovedrollene finner vi skuespillere som Pihla Vitala, Nae, Miranda Hennessy, Halldóra Geirharðsdóttir og Gunnar Hansen.



Kort sammendrag:
En gruppe internationale turister er samlet på en liten båt utenfor kysten av island. De er på hvalsafarie og ser frem til noen innholdsrike timer ute på havet. De ender opp på en utrangert hvalfangerskute hvor de forhenværende hvalfangerne ikke er særlig imøtekommende og de lar sin frustrasjon gå utover turistene.



Med et navn som "Reykjavik Whale Watching Massacre" og med Gunnar Hansen som en av hovedrolleinnehaverne forstår jeg godt at folk får assosiasjoner og forhåpninger. For de som ikke er SÅ innøvd i skrekksjangeren skal jeg forklare. Gunnar Hansen spilte i sin tid i en amerikansk lavbudsjettsfilm som ble spilt inn i texas. Hansen spilte da rollefiguren "Leatherface" i filmen med navn "The Texas Chainsaw Massacre".



Desvere må jeg skuffe de som forventer seg noe i likhet. Her er det dårlig med motorsager, maskerte gærninger og løping i skogen. Det er tydelig at filmskaperene ønsket å forsøke å selge noen flere kopier av filmen ved å sette på denne tittelen, samt å kline Hansen sitt navn over coveret. Min britiske utgave av filmen står oppført som "Harpoon" så her hadde de kanskje tenkt å gå litt bort fra sammenligningen tenkte jeg. Men neida. På toppen av filmen står det "The Texas Chainsaw Massacre On A Whaler".



Filmen kan sies å være Islands første mainstream skrekkfilm i og med at den både er regissert og skrevet av islendere og spilt inn i Island. Det er moro å se at alle landene i Norden nå har produsert (mer eller mindre) gode skrekkfilmer. Danmark har "Riget", Finnene har "Sauna", Svenskene har "Låt Den Retta Komma Inn", mens vi nordmenn kan skryte på oss både "Fritt Vilt"og "Død Snø". For å ta et par eksempler.



Jeg ble meg et glad når jeg så at mange av skuespillerene faktisk snakket Islandsk. Jeg var redd for at filmen kun kom til å bli en haug med folk som alle snakket Engelsk. Men har har vi både Islendere, Engleksmenn, franskmenn, amerikanere, Japanere og svensker som alle er med i filmen. Desverre er det (omtrent) bare islenderne som snakker sitt eget språk, mens de andre primært snakker Engelsk med tydelig nasjonal-accent.



Filmen i seg selv var faktisk ikke SÅ dårlig som jeg var redd for.
Skuespillerne er dessverre ikke av det helt gode slaget. Mesteparten kunne nok godt tatt en time eller to på skuespillerskolen før de begynte innspillingen. Det er heller ikke så mye "massakre" å snakke om her heller. Iallefall ikke "on-screen". Det er i grunn kun 1 scene som er verdt å sjekke ut og den inneholder ikke overraskende en harpun.



Men hovedproblemet mitt med filmen er at den mangler en hovedrollekarakter. Vanligvis i et skrekkfilm-scenario får man fort etablert hvem som er hovekarakteren/karakterene og hvem man skal "heie på" for å si det slik, men her veksler hovedfokuset nesten i annenhver scene og dette blir etterhvert litt forvirrende.



Men som sagt ikke en helt håpløst film, og en helt ok "debut-film" for et land som ikke er vant med å lage filmer innenfor sjangeren, men den bør nok ikke legges øverst i filmhaugen om du går til innkjøp av den.

Terningkast:

*Beklager den ELENDIGE kvaliteten på bildene. Min håpløse DVD-spiller nekter å lese plater i dag.

Morgendagens film vil bli en merkelig film fra 1960.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar