fredag 29. oktober 2010

Dag 29 - La Noche Del Terror Ciego (A.K,A Tombs Of The Blind Dead)




Dagens film er altså La Noche Del Terror Ciego (eller Tombs Of The Blind Dead som den heeter på engelsk.) Filmen er regissert av Amando de Ossorio og har José Thelman, Verónica Llimera, César Burner og Lone Fleming i hovedrollene.



Kort sammendrag:

In it, Ossorio introduces the concept that the Knight Templar (a real-life order that was eventually obliterated after charges of witchcraft) come back from the dead as zombie-like revenants. Their blindness is explained as the result of their eyes having been pecked out by birds after their hanged bodies were left on the gallows.
The story follows a couple who run into an old friend on vacation. The man invites the woman along for a train trip, but his girlfriend (embarrassed over his obvious interest in the other woman - and over the lesbian affair they had in school years ago) jumps off the train and ends up spending the night in the ruins where the Templars are buried. The Templars wake up from the trance and kill her. The rest of the movie follows the efforts by the victim's boyfriend and girlfriend to find out what happened.


Dette er første film i en filmserie på 4 filmer utgitt av samme regissør. De øvrige filmene i serien (for de som vill vite det) er Return Of The Living Dead, The Ghost Galleon og Night Of The Seagulls.



Hovedgrunnen til at jeg kjøpte denne filmserien er faktisk at de kom i en utrolig tøff DVD-boks.


Filmen er utrolig stemningsfull og i og med at tempelridderne ikke kan se noe men må høre seg frem til sine ofre er det lange perioder med stillhet i filmen. Tempelridderne ser utrolig bra ut og er noe av det beste jeg har sett fra denne tidsperioden.



Det er faktisk 2 forskjellige utgaver av denne filmen, og på min DVD var begge utgavene med. En Engelsk og en Spansk utgave. Jeg så (såklart) den spanske utgaven som både er usensurert og 20-minutter lengre en den engelske utgaven. I tilegg spole jeg fort igjennom den engelske for å se hva forskjellene var.



Teoretisk sett så holder det med å se den engelske utgaven i og med at ingen av de viktige scenene mangler. Den engleske utgaven starter med en scenen som er plassert midt i den spanske utgaven, noe som overasket meg litt. Det er også flere scener som ikke eksisterer i den engelske utgaven. Blant disse er det en del scener hvor man ser at tempelridderne spiser folk, en scene hvor 2 av de kvinnelige hovedrolleinnehaverne tenker tilbake på en "hyggestund" de hadde sammen når de gikk på skolen, et par lengre dialogscener og en god del gørr og nakenhet.



Men jeg vil så klart anbefale alle å se den originale spanske utgaven.



Filmen er ikke noe mesterverk, men den er uten tvil en av de aller beste Euro-horror filmene jeg har sett. Settingen og stemningen i filmen er meget god og virkelig noe å se for de som ønsker å sette seg litt mer inn i Euro-horror sjangeren. I tilegg har filmen en genial slutt som jeg virkelig ble overasket over.



Om jeg skal kritisere filmen for noe må det være at vi ikke ser "nok" av tempelridderne (som ser sinnsykt tøffe ut) og at "dag-for-natt" scenene er utrolig dårlig. I tilegg er det et par plottfeil som at en av jentene går inn i slottet midt på lyse dagen, legger en kvist på på ildstedet og i neste scene er det jaggu tid for å legge seg for da er det mørkt (mens den samme kvisten fortsatt er like hel). hehe Men ingenting som ødelagte filmopplevelsen for min del.

Etter at jeg er ferdig med de 2 siste filmene i OktoberFilmFestival bil jeg nok helt klart se de 3 siste filmene i denne serien. Det er det ingen tvil om.



Terningkast:

Morgendagens film, som faktisk er årets nest-siste film :-( vil bli en norsk film fra 2009.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar