onsdag 27. oktober 2010

Dag 27 - The Gorgon



Dagens film er The Gorgon fra 1964. Filmen er regissert av Terrence Fisher og har Michael Goodliffe, Barbara Shelley, Chriostopher Lee og Peter Cushing i hovedrollene.



Kort handlingsammendrag:
In the early 20th century, a Gorgon takes human form and terrorizes a small European village by turning its citizens to stone.



Vel, når jeg først begynte å se denne filmen ble jeg faktisk litt overasket. Alle stillbilder på nettet og bildene bak på DVDen fikk meg til å være helt sikker på at dette var en svart/hvit film. Men til min overraskelse viste det seg at den faktisk var i farger.

Filmen er laget av det britiske filmselskapet Hammer Film Procuctions (eller Hammer Horror som de er kjent som på folkemunne). Jeg har veldig sansen for filmene laget av Hammer og denne filmen er ikke noe unntak. Filmen har "hammer-følelsen" for å si det slik, den har det litt skumle gotiske utseende og stemningsfulle musikken.



Terrence Fisher gjør en god jobb som regissør på denne filmen og viser at han ikke har glemt gamle kunster. Selve flyten i filmingen er meget god og de har for en gangs skyld (nesten) fått til Night-for-day scenene. Imponerende.



Når man i tillegg får både Lee og Cushing med i filmen kan det rett og slett ikke gå galt. Begge to spiller (som alltid) bra og gjør gode rolletolkninger. Cushing spiller sin "faste" rolle som gal professor og er en fryd å se på.



Filmen har i grunn kun 1 feil og jeg vil da sitere Christopher Lee med 2 av hans velvalgte settninger. "The only thing wrong with "The Gorgon" is the gorgon!" og " "Beautiful-looking picture, but the whole thing fell apart because the effect of the snakes on Megaera's head was not sufficiently well done for the climax of the film. Not a memorable film, but it could have been terrific." "



Vel, jeg er 100% enig med Mr. Lee og selv om jeg forstår at de hadde et lavt budsjett og ikke ville bruke så mye av budsjettet på en realistisk parykk. Så føler jeg at de kunne nok godt ha jobbet litt mer mer utseende og ikke minst parykken til "Gorgon'en".



Men alt i alt en overaskende god film som er å annbefale for alle Hammer Horror fans og andre som liker gotiske "skrekkfillmer".




Terningkast:

Morgendagens film er en relativt ny Japansk film.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar