torsdag 28. oktober 2010

Dag 28 - 1303-gôshitsu (A.K.A Apartment 1303)


Dagens film er 1303-gôshitsu (eller Apartment 1303 som den blir kalt fra nå av) og er regissert av Ataru Oikawa.I hovedrollene finner vi Arata Furuta, Eriko Hatsune og Noriko Nakagoshi.



Kort handling-sammendrag:
Sayaka tar livet av seg på sin innvielsesfest. Søsteren forsøker å finne ut hvorfor og oppdager at alle som har bodd i leiligheten de siste årene har møtt den samme skjebnen. En djevelsk hemmelighet er i ferd med å bli avslørt …



Her skal jeg være den første til å innrømme at jeg gjorde en liten miss. Jeg fant denne filmen nåpr jeg rotet igjennom et 10-kroners DVD salg her forleden dag. Jeg var da 99% sikker på at dette var en film som jeg hadde lettet etter lenge, men som jeg i farten ikke husket navnet på. Dessverre viste det seg at jeg tok feil.



Filmen jeg letet etter het 2LDK. Den filmen foregår også i en leilighet og har omtrent likt cover. Jaja, da får vi fortsette å lete videre etter den.



Men jeg nå uansett akkurat sett Apartment 1303 og jeg ble nok desverre ikke helt imponert. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke er så overbegeistret over japanske skrekkfilmer (eller J-Horror som det blir kalt). JEG føler de har en tendens til å bli litt for like, med noenlunde samme tematikk i de fleste filmene som blir eksportert over hit.



Apartment 1303 er inget unntak. Filmen føles på meg som en billigere og dårligere utgave av The Grudge, og det er ikke noe godt tegn.



Filmen lider også av en del plothull og uforklarligheter som aldri blir belyst. Dette gjør at historien blir tidvis usammenhengende og vanskelig å følge.



En siste liten ting jeg lurer på er om ALLE japanske skrekkfilmer som kommer hit til vesten MÅ ha med en skummel liten jente? Joda, greit nok det var vel kanskje litt skremmende i The Grudge, men nå begynner tematikken å bli oppbrukt. Finn på noe nytt!!



Dette er vel når sant skal sies ingen ELENDIG film, så den slipper bunnkarakter, men det er jaggu ikke med mye. Hold dere unna. (Jeg kunne vel egentlig ikke forventet så mye mer når filmen kostet meg 10 kroner)

Terningkast:

Morgendagens film er en spansk 70-talls skrekkfilm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar